tisdag 7 oktober 2008

Små värmländska samhällen

Små värmländska samhällen kan fostra en del original. När det i media kom fram att Helge Fossmo, mördarpastorn från Knutby, kom från ett litet samhälle utanför Krillehôla fanns inget tvivel om vilket samhälle det kunde röra sig om. Min barndoms Björneborg, där jag tillbringat mycket tid hos farmor och farfar. Nu visar det sig att de galna tvillingar som media rapporterat om också kommer från ett litet värmländskt samhälle. Min favoritjournalist Gunvor Nyman skriver om dem i VF.

Apropå Värmland så kom det brev till mig från Statoil. Företaget meddelar mig som stamkund att de behåller pumparna vid Ölme. Familjen Nilsson med personal kommer fortsätta driva den nedläggningshotade kiosken i egen regi. Så nu kan vi andas ut efter att ha oroat oss för att det inte skulle finnas en enda mack längs E18 mellan Väse och Karlskoga. Dessutom är det en ovanligt trevlig butik.

VF kan också rapportera att även västvärmlänningarna ser ut att kunna köra vidare.

Inga kommentarer: