torsdag 30 oktober 2008

Kvinnor kan-vin

Nu brukar jag ju ha svårt för könsseparatistiska övningar. Men blev ändå nyfiken på etiketten som satt påklistrad på vinet jag funderade på att köpa. Att det satt ett par älghorn på Systembolagets skylt bidrog såklart också men mellan Thomas Hyland och vinet från Vignerons de Caractère så blev det det senare. Hem för att kolla vad det där concours des féminalisé handlade om. Tydligen är det ett initiativ för såväl kvinnliga vinodlare och kvinnliga vinprovare.

Nu tror jag ju förvisso inte att smaken nödvändigtvis beror på könet, maken och jag har t ex väldigt lika smak när det gäller de flesta drycker, men då vi på lördag kommer vara 3/4 kvinnor så kan det ju vara värt att testa. Och då majoriteten av alla vinköpare är kvinnor så är det väl inte mer än rätt att kvinnor tar plats bland odlare och provare också. (Min erfarenhet från många vinprovningar är att det är rätt manliga tillställningar, även i Sverige.)

Inga kommentarer: