måndag 6 oktober 2008

Alkoholens värkningar

På väg hem med mina kartonger lyssnar jag på Hilton i P1. SÅ mycket bättre än Nordegren i samma kanal. Även om nu Johan Hilton pratar fort. (Ett av dagens diskussionsämnen.)

Inbjuden till studion var Benny Haag, skådespelare och nykter alkoholist. Jag missade vem det var de pratade med, då jag var inne på Snobb-ICA i Alvik just då. Han lät som en riktig skön lirare från Farsta, typ. (Haag är för övrigt från Gubbängen.) Det var något i det Haag sa (även om jag nu inte visste att det var han) som fick mig att lyssna lite extra aktivt. Han hade under fem år försökt få folk att lyssna i sitt arbete för en minskad alkoholkonsumtion men lyckats först när han skrivit en bok i ämnet. Ett bra tips, tydligen. Nu satt han i radion.

Haag hade räknat ut att varannan svensk är drabbad av alkoholen. Om tio procent dricker för mycket så påverkar det folk runt omkring. Min farmors förstfödde son (min "halv"farbror) söp. Det drabbade henne, hans bröder, farfar och även oss i nästa generation genom brutna relationer osv. Min mormors man (morfar) söp. Det drabbade henne och hennes söner när han slog dem och bjöd den yngste på sprit. Min morbror som dog halvvägs genom livet som det skulle kunnat blivit utan alkoholen. Det påverkade mormor, det påverkade hans bröder och hans syster (mamma). Och det påverkade mig när jag var liten och tyckte att just denne morbrodern var lite läskig och oberäknelig även om alla sa att han var snäll. Få av mina vänner kan visa upp två generationer släkt utan alkoholmissbruk, oavsett samhällsklass.

Benny Haags mål är att halvera alkoholanvändandet i Sverige. Mitt eget akoholanvändande är förhoppningsvis inte drabbande för mina nära. Senaste året har jag dock ändrat mitt alkoholmönster, jag dricker mindre, men oftare. I stället för ett par flaskor vin till helgen kan det bli ett glas då och då, även under veckorna. Sällan när jag är ensam, men tillsammans med andra åker vinet fram. Inte mycket, men dock.

Och jag är definitivt med på att halvera min konsumtion. Är du?

Inga kommentarer: