torsdag 9 oktober 2008

Elise Claeson förklarar

"Människan har ett behov av att känna samhörighet med andra i samma genetiska grupp eftersom vi alltid har levat så. Många forskare menar att vita människor hoppar till när de ser en svart människa, för att "han ser annorlunda ut än vad jag gör". På stenåldern när de första vita mötte de första svarta blev de skräckslagna. Att känna igen och höra ihop är en rudimentär känsla från den tiden vi levde "in the wild"."
Elise Claeson intervjuas av Devrim Mavi och Karolina Ramqvist i senaste numret av Arena.

5 kommentarer:

Malinka sa...

Men hon är ju helt fantastisk!

Jag trodde det borde vara omöjligt att klämma ur sig så många reaktionära uttalanden som hon gjort, men nu lämnar hon könsrollsfåran och slår till på lite hederlig vardagsrasism.

Trots allt kan jag inte låta bli att fnissa lite. Hon är så absurd.

Malinka sa...

(Hon var tydligen med på stenåldern också. Man är impad. ;-))

Bloggerskan sa...

Malinka,
Du gjorde precis samma iakttagelse som jag, att hon var med på stenåldern. I artikeln skåpar hon också ut Simone de Beauvoir och säger att hon "hade fel". Har inte tidningen här så jag kan citera, men det kan bli en följetong bara på Devrim Mavis och Karolinas Ramqvists artikel.

Malinka sa...

Jag måste banne mig köpa tidningen. Vem vill missa en Elise Claeson-klassiker!

Har fortfarande inte riktigt bestämt mig om jag ska skratta, gråta eller bara stånka lite ansträngt mittemellan.

Bloggerskan sa...

Ja, det är en kanonintervju där man ställer raka, korta frågor och sedan låter Elise Claeson själv trassla in sig i svaren. Hon får prata ganska fritt. Snart kommer ännu ett Elise-citat på min blogg. :)