onsdag 15 oktober 2008

Första dagen utanför facket

Så har jag klarat en hel dag utan facket, ja som anställd då, jag är ju fortfarande medlem. Men vem vet, det är väl som min gode vän Guillermo brukar citera från vår gemensamma favorittriologi, I thought I was out, then they pulled me back in... Kanske gör jag rätt som njuter medan tid är. ;)

Idag har jag besökt Arbetsförmedlingen. Först gick jag fel och hamnade på nåt dystert ställe, sponsrat av kommunen, där det satt en massa människor från olika platser i världen och såg dystra ut. Man kan ju undra vad vi skall med arbetskraftsinvandring till när det finns hela jobbcenter fyllda med folk som kan börja jobba direkt...

På riktiga Arbetsförmedlingen, när jag väl hittade denna, satt och stod tre damer och tog emot folk som kom på besök. Förutom hon som jobbade med att trycka fram lappar från nummerautomaten som hon stack till oss. Är det detta som är Alliansens jobbpolitik? Påminde om den brittiska där man har folk anställda till minimilön för att göra sådant som man lika väl kan göra själv, såsom att lägga upp mat på tallriken i en buffé t ex.

Råkade höra hur mannen före mig pratade med mottagningspersonen om att han inte pratade så bra svenska. Hon svarade att så fick han inte tänka, han förstod ju henne och hon förstod honom! Det skulle varit i Frankrike det! Mindes mina vedermödor för att få bostadsbidrag när jag studerade där i början av 1990-talet.

Nu kommer jag bli kallad till möte med min handläggare. Lyckligtvis kommer det dröja innan jag blir tvungen att gå dit. Men bara känslan av att vistas i dessa mörka, dystra lokaler med grå människor som hukar över datorer med alltför få jobb, eller fel jobb, gives me the creeps.

Det är då man hoppas att man snart blir pulled back in again.

Inga kommentarer: