tisdag 21 oktober 2008

Duscha mera!

Läser i tidningen att britterna brukar bada tillsammans för att spara energi. Messerschmitten i mig undrar om det inte vore smartare att duscha i stället? Ett karbad kräver 150 liter vatten och en energianvändning på 5,6 kWh. En femminuters dusch (1 schamponering, i med balsam medan man tvättar kroppen, skölja ur) kräver 60 liter vatten och förbrukar 2,2 kWh d v s 120 liter och 4,4 kWh för två. Och är det så att britterna bara kliver ut ur karet efteråt, duschar dom inte av sig alt sköljer ur badkaret?

Fast det är klart, det kan ju vara mysigare att bada tillsammans.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, dom kliver bara ur. På heltäckningsmattan! (Jodå, jag har familj i England, jag har sett det med egna ögon, mjuk heltäckningsmatta i badrummet)
Dom sköljer inte disken heller.
Märkligt folk.

Bloggerskan sa...

Ja, jag har delat lägenhet i Skottland med tre brittiskor ett år. Vi hade heltäckningsmatta i badrummet. Men de var rätt renliga ändå. Jag har förstått att så inte alltid är fallet i Storbritannien... Min rumänska kollega är gift med en britt och har berättat historier som dels får mig att ana att britter är smutsgrisar, dels att rumäner lider av bacillskräck. Om man nu skall generalisera. ;)

Det mest märkliga som jag noterat i Storbritannien är annars avsaknaden av osthyvlar. (Eller så är det svenskarna som är märkliga med sina ostmackor.)