måndag 20 oktober 2008

Älgkött är gôtt!

I morse var den lille mannen upprörd. I Västerbotten har tydligen ett dagis utrustat de små barnen med träbössor och tagit med dem ut i skogen på "älgjakt". Där har de fått "panga" en tygälg som var fylld med kanelbullar som ungarna sedan fick kalasa på. Lille mannen tyckte det var förfärligt att man skulle "lära barn döda". Misstänker starkt att han har medhåll från min medbloggare Sara i just Västerbotten. Sara är konsekvent, jag vet dock inte var lille mannen tror att det kött han äter kommer ifrån... ;)

Själv är jag uppfödd på älgkött i ett jägarhem. Från det jag lärde mig tala kunde jag berätta att pappa var ute i skogen och "söt ällsött" (sköt älgkött). Ett av mina första matord var, förutom "ill" (sill, som jag älskade, särskilt farmors inlagda) "e" d v s gelé, som jag gärna åt till älgköttet. Eller rådjurssadeln. Det senare var dock lite mer exklusivt och åts oftast till högtider.

Från det perspektivet så är dagisets utflykt i mina ögon en toppenutflykt. Ungarnas föräldrar och deras föräldrar jagar med stor sannolikhet älg. Älg är inte ett utrotningshotat djur. 78 procent av Västerbottens-Kurirens läsare tycker det var rätt att arrangera denna utflykt, vilket väl visar lite hur folk resonerar kring älgjakt.

"Förskolans verksamhet skall enligt vår läroplan utgå ifrån barnens erfarenhetsvärld. Vi respekterar djurrättsaktivisternas val att avstå från att äta kött, men att äta kött är fortfarande något som är accepterat i samhället, liksom jakt. Därför är det viktigt att barnen får veta vad kött är och var det kommer ifrån. Den här kunskapen gör barnen bättre rustade att själva bedöma om det är lämpligt att äta kött eller inte, något de har betydligt svårare att göra om de tror att kött kommer ur små svarta lådor på Ica, säger förskolläraren Maria Nygård till Västerbottens-Kuriren.

Djurens rätts ordförande Alexandra Leijonhufvud håller dock inte med. Hon anser att detta är ett led i Jägarförbundets rekryteringskampanj av unga jägare... Lite väl konspiratoriskt kan man nog tycka, ingen av förskolepersonalen är jägare. Dessutom ifrågasätts varför det fanns kanelbullar i tygälgen och inte blod. Det hade förmodligen varit bättre om ungarna fått se en riktig blodig älg. Det kan väl vara ett led i Djurens rätts värvningskampanj för framtida medlemmar, kanske?

Det hela visar hur olika utgångspunkt man kan ha. I Västerbottens-Kuriren har man illustrerat det hela med en bild på en nöjd liten tjej som kommer bärande på den nedlagda och urtagna älgen. För mig är det en tydlig bild av att även tjejer kan delta på detta traditionellt manliga område, för Djurens rätt, och lille mannen, symboliserar det förmodligen något helt annat.

6 kommentarer:

Sara sa...

Mm, normalt sett är jag väl ganska konsekvent. Den här gången mer kluven. För samtidigt tror jag att det som skulle gynna samhället mest vore om man hade en princip av att själv döda det man äter, ungefär som det var förr (då man dessutom inte hade så många alternativ till proteinintag i kalla Sverige). Jag tror att få köttätare skulle välja att sätta bultpistolen mot kossans panna.

Så på ett sätt håller jag med förbundet om att det är oetiskt att lära barn döda under lekformer med kanelbullar som förtjänst. Frågan är vad de lär sig av det? Samtidigt anser jag nog att det är bra om de vet varifrån köttet kommer. Men mitt förslag hade i så fall varit att fara till närmaste gård eller kanske till älgfarmen i Burträsk och gjort en mer realistisk studie av det hela. Men det hade kanske skapat för många mardrömmar att visa världen som den ser ut? =)

Bloggerskan sa...

Min väninna som numera bara äter fisk sa häromdagen att det hon höll kvar vid längst var just viltkött. Av anledningen att det kändes mer etiskt. Och det är det ju, om man ser till behandlingen av djuren innan de skjuts. Å andra sidan verkar kossorna på Torpet ha det rätt fint också där dom går i sin hage. (Nu var det iofs länge sedan jag var inne i lagården och kollade.)

Älgfarm? Låter läskigt...

Sara sa...

Mm, det är ganska läskigt också. Men ett koncept man tydligen exporterat utomlands nu också. Det är älgar som hålls i farm, som blir "tamdjur". Turister åker dit, får veta lite om älgar, ev klappa en och se på kalvarna. Sen går de in i huset och äter älgkött i blandade former...

Anonym sa...

... eller som den politiskt korrekte 5-åringen sa i en radiointervju; "- Ja, jag äter kött och det är jättegott, fast bara från döda djur!" DLM

Bloggerskan sa...

Usch, det påminner mig om den gamle malätne älgen på Skansen... Låter också som ett uttryck för stressade nutidsmänniskor som inte ids åka ut i skogen och vänta på att få se en älg i sitt naturliga habitat utan vill ha en quick fix. Älgar bor i skogen, inte på farmar!

Bloggerskan sa...

DLM,
Eller som en fru nära dig uttryckte det när det gällde begränsande av kossornas utsläpp av metangas:

- Då är det ju bra att man äter upp dem!