onsdag 17 september 2008

Välkomna tester för att spåra aortaaneurysm

Jag hade just skrivit mitt IELTS-test på the British Institute inför mina politikstudier i Skottland. Nu satt jag på puben med mina kollegor. Det var då mamma ringde från Säfsen, dit hon och pappa åkt på en veckas fiskesemester. De höll på att packa för att åka hem igen. Onkel Bengan hade dagen innan körts till Kristinehamns lasarett, med misstänkt infarkt. Där hade dom skickat honom vidare till Örebro för akut operation av aortaaneurysm. Just nu var han under operation och vi skulle få veta mer på morgonen.

Morgonen därpå ringde mamma igen och berättade att pulsådern varit alldeles söndertrasad, att hur läkarna än försökte sy så bara brast det igen och igen. Efter timmar under operation gav läkarna upp att rädda Bengan. Vår farbror, pappas 52-årige lillebror fanns inte mer.

Idag läser jag att Stockholms läns landsting kommer börja testa män över 65 med ultraljud för att försöka spåra utbuktningar på aorta. Sådana tester genomförs redan i bl a Östergötland och Uppsala. 600 män och 200 kvinnor dör varje år i Sverige av bråck på aorta och tydligen är det lättare att diagnosticera männen. (Bl a beroende på att underlaget för att testa kvinnor är sämre.)

Självklart kan man förebygga att sådant händer genom att hålla sitt blodtryck i schack eller inte bli arg av att sammanträda med vrånga kommunalråd, som i Bengans fall, men bristningarna finns ju där ändå. Ofta är de medfödda om jag förstått det hela rätt. Om fler fall upptäcktes i tid kan man med hjälp av en sorts "strumpa" stötta upp kroppspulsådern. (Enkelt uttryckt.)

Test av 65-åriga män i Stockholm hade inte hjälpt min farbror från Björneborg. Det hade inte hjälpt mig om jag också skulle vara drabbad, även om jag råkar bo i Stockholm, inte ens om jag var 65. Men det är ett steg i rätt riktning för att undvika att människor dör för tidigt.

Inga kommentarer: