lördag 6 september 2008

Varför har vi nyheter?

Publicistklubbens ordförande Ulrika Knutsson frågar sig följande med anledning av bråket kring att en offentlig handling lagts ut på internet.

"Varför ska vi klicka på den? Den frågan har Pirate Bay inte besvarat."

Jag kan besvara frågan åt dig, Knutsson:

"Därför att det sparar oss pengar och tid, om vi i stället skulle gå den vanliga vägen för att få ta del av denna offentliga handling."

Ett skäl gott som något.

Frågan jag tror att Knutsson egentligen, innerst inne, ställer sig är

"Varför vill någon läsa en förundersökning?"

Denna fråga kan ha många svar. I mitt fall är svaren följande:


"För att jag är intresserad av själva utredningen."
"För att jag vill jämföra med gammelmedias rapportering i fallet."
"För att kunna bilda mig en uppfattning om varför nämndemännen kommit fram till sin slutsats."
"För att jag vill veta vad alla pratar om, då det blir lättare att diskutera innehållet då."

Och, skall erkännas:

"För att jag är nyfiken och lite sensationslysten."

Men Knutsson, som ordförande för gammelmedias publicister kanske frågar sig varför internet skall finnas över huvud taget?

2 kommentarer:

Sara sa...

Jag tror framför allt att extremt få laddar hem den för bilderna på barnen. Frågan är väl vilka som laddar hem den idag efter all uppståndelse?

Bloggerskan sa...

Ja, det kan man undra. Hörde just pappan i Rapport hur han berättade om bilder han sett på andra sajter som visar hemska detaljer. Han verkar alltså vara en av dessa som söker sig till sådana sajter. Jag visste inte ens att dom fanns, men nu har han ju gjort reklam för dem också...

Framförallt tycker jag att media utnyttjar familjen i deras sorg och frustration!