lördag 20 september 2008

Kommunen bjuder in till särartsbad i Jönköping

"Plocka redan nu fram kalendern och ringa in ett par njutbara datum i höst. Rosenlundsbadet bjuder för första gången in till dam- respektive herrkväll.

För damerna kommer kvällen att handla om njutning och peeling. Du har en avslappnande spakväll framför dig med havssalt, lera och honung på de olika sittningarna. Kvällen avslutas med en matbit.

Herrkvällen bjuder in till avkoppling med "grabbgänget". Ta med en kompis, umgås och varva ner.

- Dofterna vi kommer att hälla på bastustenarna kommer inte att vara lavendel direkt, utan det blir lite mer manliga dofter, säger Andreas Klang, förste badmästare på Rosenlundsbadet. Kvällen kommer avslutas med lite öl och grillning."

Ur: Jönköpings Badblad augusti 2008, utgiven av Fritidsförvaltningen, Jönköpings Kommun och sänd till alla hushåll i stan

12 kommentarer:

Sara sa...

Haha, manliga dofter? Jag kan bara komma på dumma förslag såhär en trött lördagkväll... =) Humor!

Anonym sa...

Jag emot särartsbad, oavsett om särarten beror på kön eller religion. Du citerar bara en text... är du för eller emot särartsbad?

Vad tycker du? Vad tycker Fi?

Bloggerskan sa...

vmm,
Vad är det som är så svårt att förstå med att detta är MIN blogg, inte Fi:s? Du kan läsa vårt politiska program på www.feministisktinitiativ.se.

Jag tror att det är fullkomligt klart för alla andra trogna läsare av min blogg var jag står i frågan. (Vilket bekräftas av Saras kommentar här.)

Bloggerskan sa...

Sara,
Ja, jag kan för mitt liv inte komma på vilka dofter den lille mannen har som inte jag har.. Om vi nu inte talar om artificiella, konstruerade dofter som påstås vara manliga.

Annars tycker jag det var intressant att kvinnorna inte tycks intresserade av öl och grillning...

Om det varit ett privat företag sen, men nu är det kommunen som bjuder in...

Anonym sa...

Anna-Karin: "Vad är det som är så svårt att förstå med att detta är MIN blogg, inte Fi:s?"

Jag har för mig att jag skrev två frågor. En om vad du tyckte och en om vad Fi tyckte. Men givetvis har du rätt i att du inte ska berätta om vad Fi tycker för det ska man som sagt kolla själv på andra sidor.

Okej, jag misstänker att du alltså är emot könsseparerade badtider i badhus. Då tycker vi lika!

Anonym sa...

Jag hade velat ha en öl. Lätt!

Bloggerskan sa...

vmm,
Du kan nog sova lugnt i natt. Jag tror inte att detta handlar om att männen inte får komma och bada i Rosenlundshallen den 15 november. Så har du vägarna förbi Jönköping då är du säkert välkommen.

Frågan är om du får vara med och smörja in dig i honung och havssalt tillsammans med kvinnorna, dock. Där kanske Jönköpings kommun snarare tycker att du skall grilla och dricka öl med "grabbgänget" den 11 oktober i stället.

Bloggerskan sa...

Helena,
Och jag som är grillmästare i vår familj och grillar i stort sett varje dag sommarhalvåret hade gärna varit med och grillat.

Sara sa...

Hur många andra partier får frågan om särartsbad eller inte? Inte en så stor fråga kanske...

Jag tycker att det mest spännande i det hela inte alls är huruvida det är särart eller inte, utan vilken bild man har av mäns resp kvinnors önskemål om badkvällar... hur många passar egentligen in i respektive mall?

Bloggerskan sa...

Ja Sara,
Och du har förmodligen liksom de flesta andra fattat poängen med min publicering av kommunens inbjudan.

Anonym sa...

Sara: "Hur många andra partier får frågan om särartsbad eller inte? Inte en så stor fråga kanske..."

I praktiken inte så stor fråga, men principiellt oerhört intressant. Det jag tänker på är såklart det här med att badhus har vissa tider då bara kvinnor är välkomna. Motivet är att man stänger ute män för att alla ska få tillgång till badhuset, dvs. vissa kvinnor vägrar gå dit om det finns män där.

Vad jag vet har Fi inte tagit ställning till hur man ska göra, men helt klart är det här en fråga som berör Fis politikområde. Nu försöker Anna-Karin bluddra bort min fråga här och låtsas som att hon inte förstår den och jag kan faktiskt förstå att hon undviker den för hur man än ställer sig i frågan så har man rumpan bak, så att säga.

När det gäller särartstänket om att kvinnor gillar peelingaftnar och män gillar öl och grillning så håller jag helt med om att det är urbota korkat att dela upp det på det här sättet.

Bloggerskan sa...

vmm,
Nu är detta fortfarande min blogg. Anledningen till att jag skrev det ursprungliga inlägget var att jag tycker att Jönköpings kommun kunde ägna sig åt annat än att förstärka en förlegat syn på kvinnor och män som varande essentiellt olika.

Om du vill skriva om olika badtider för män och kvinnor är det väl lämpligt att du gör det på din egen blogg i stället?

Jag har ingen skyldighet att skriva det ena eller andra, ej heller att anpassa mig blogg för att det skall bli tydligt för dem som inte förstår.

Målgruppen för mitt inlägg verkar ha förstått fullständigt vad jag reagerat över med den aktuella badannonsen.