måndag 15 september 2008

Bara för att hon är kvinna

När jag väl kommit på tunnelbanan och hunnit lite längre i Svenska Dagbladet fann jag inte bara en annons för Universum med min syster uppslagen på ett helt uppslag med foto och allt. Utan också denna krönika av Jenny Nordberg som liksom förklarar varför varje människa med förståndet i behåll ifrågasätter att Sarah Palin skulle kunna komma att bli USA:s president, inte bara vice.

"Bekymret är snarare att hon verkar ha så fruktansvärt dålig koll. Att hon hade missat att läsa den amerikanska konstitutionen innan hon klampade in på ett bibliotek och försökte förbjuda en bok om homosexualitet. Att hon senast häromdagen sade att Irak bär ansvaret för terrorattackerna i New York för sju år sedan. Att hon säger sig kunna hantera konflikten mellan Ryssland och Georgien eftersom ”man kan se Ryssland härifrån”, och nyligen aldrig hade rest längre hemifrån än till Kanada och mycket sällan ens utanför sin egen delstat."

Elise Claeson vill att kvinnor skall hylla Palin bara för att hon är kvinna, inte för hennes politik. Hon skall lyftas fram, inte på politiska meriter, utan för att hon har barn som spelar hockey. Claeson har mage att skriva att Palin tagit sig fram med hjälp av familj och vänner, som om det är något bra. Något eftersträvansvärt. Hon talar här om en kvinna som anklagas för att gynna sina vänner och som är under utredning för att ha sparkat sin systers ex när dessa två låg i skilsmässa. New York Times konstaterar (refererat i artikel i samma SvD) att Palin genom hela sin politiska karriär förföljt fiender med hot om vedergällning och dessutom anställt sina gamla skolkompisar på höga chefsposter trots att de inte har kvalifikationer för tjänsterna. Sådant hyllar Elise Claeson som särskilt kvinnligt.

Vad jag inte kan fördra är detta särartstänk, att Palin bara i egenskap av kvinna och fembarnsmor (som Claeson) skulle vara mer lämpad än någon annan. Att alla kvinnor automatiskt måste lyfta fram Palin för att vi annars skulle få en särskild plats i helvetet om vi inte hjälper henne.

Unkna, homofoba, vapenhetsande, sippa, ignoranta åsikter skall lyftas fram för vad dom är, oavsett om den som torgför dem är kvinna eller man. Att förespråka något annat är att lägga sig bra mycket längre ut på den extrema skalan än där de feminister som Elise Claeson och Maria Abrahamsson brukar kalla extrema, befinner sig.

16 kommentarer:

Anna sa...

Är du säker på att du och Jenny Nordberg har full koll (i motsats till Palin)?
Har Nordberg verkligen kollat upp fakta? Jag vet inte hur det förhåller sig men stämmer en del som står står på den här bloggen:
http://explorations.chasrmartin.com/2008/09/06/palin-rumors/

Bloggerskan sa...

Anna,
Helt säker kan väl ingen vara men jag har iaf använt fler källor än Nordgren i min blogg. Däremot så kan jag på rak arm säga att Palin bör ifrågasättas som alla andra skulle ha gjort. (Även om det verkar finnas en hel del mer att dra upp kring henne än t ex Mc Cain eller Clinton eller Obama.)

Notera att jag inte dragit upp en massa om hennes familjeliv, sådant drabbar henne just för att hon är kvinna. Om hon däremot är korrupt, som New York Times verkar påstå, så skall det upp på bordet.

Och i den länk du angett kan man bl a läsa under punkt 40:

"yes, she did ask the librarian if some books could be withdrawn because of being offensive; no, they couldn’t; yes, it was “rhetorical”, at least as was reported contemporaneously in 1996[1] ; yes she did threaten to fire the librarian a month later; no, that wasn’t over the books thing but instead over administrative issues; no, the librarian wasn’t fired either; yes, the librarian was a big supporter of one of her political opponents; yes, the librarian was also the girlfriend of the Chief of police mentioned above (som Palin avskedat för att han påståtts ha ljugit); no, this is not the first time in the history of civilization that someone has been threatened with being fired over a political dispute."

Intressant hur bloggaren försöker bortförklara vad han/hon själv just påstått...

Bloggerskan sa...

Nordberg.

Anna sa...

Det jag tycker är ännu mer intressant, och där håller jag med Elise Clason, är hur massivt angreppen på Palin har varit från svenska kvinno-etablissemanget. Hon har granskats och kritiserats mycket hårdare än Obama, Biden och McCain.
Mina åsikter skiljer sig på många punkter från Palins, men jag tror knappast att hon kommer att kunna få gehör för sina mest konservativa åsikter.
I Sverige tycks folk ofta felaktigt tro att t.ex. abortlagarna i USA är strängare än våra när det i själva verket är tvärtom.
Här är en länk till där man granskat påståenden om Palin:
http://www.factcheck.org/elections-2008/sliming_palin.html
Jag gläds åt att i årets presidentkampanj både Obama och Palin finns med. Det är två jättekliv.

Bloggerskan sa...

Palin är homofob. Palin är medlem i NRA. Palin är emot abort. Palin är för dödsstraff. Palin verkar dessutom lika grön som Obama utrikespolitiskt.

Att hon är kvinna lindrar inte detta. Att hon angrips för sina åsikter av svenska feminister, som står för en rakt motsatt uppfattning politiskt är väl ändå inte särskilt konstigt? Elise Claeson delar förmodligen många av Palins uppfattningar politiskt och vill stärka detta med argumentet att vi kritiserar Palin för att hon är kvinna. Varför mötte inte Clinton denna kritik om det är så att svenska feminister skulle vara kvinnofientligt inställda? (Nu är ju inte Clinton heller vänster precis.)

Bloggerskan sa...

Sen vill jag påminna om att det ursprungliga blogginlägget handlar om huruvida man kan bortse från Palins ruttna politik och hennes sätt att styra som guvernör, bara för att man vill se en kvinna som vice president.

Varför är kromosomerna viktigare än innehållet i politiken?

Sen är det fullt möjligt att dessa saker belysts mer för att hon är kvinna, men det förmildrar liksom inte att hon har dessa åsikter.

Anna sa...

"Palin är homofob."
Du kan ha rätt, men just det har jag inte läst nåt om.

"Palin är medlem i NRA."
Obestridligen, men det är inte en så stor fråga i USA som vi här i Europa kan få intryck av.

"Palin är emot abort."
Det är hon, men de flesta som kandiderar för politiska uppdrag brukar svaja betänkligt i den frågan. Så hennes ståndpunkt upplevs knappast som kontroversiell i USA, men hon lär inte få gehör för att driva en antiabortpolitik.

"Palin är för dödsstraff."
Det är de flesta amerikanska politiker. Vad har Obama sagt om dödstraffet? Jag vet inte.

"Palin verkar dessutom lika grön som Obama utrikespolitiskt."
Ja, men Obama kandiderar till presidentposten.

Anna sa...

Jag tycker inte att kromosomerna är viktigare än innehållet i politiken, men jag tycker att det är positivt rent symboliskt att faktiskt en kvinna för första gången kan nå så högt. Det betyder nog en del för unga kvinnor i USA.
Dessutom måste jag med rodnande kinder erkänna att jag blev skitglad när Obamas kandidatur blev känd. Hudfärgen ska inte spela nån roll, men vi är nog många som skulle jubla om USA fick sin första president som inte är vit.
Symboliska händelser kan ha ett värde i sig själva.

Anonym sa...

När valet till kandidat ännu stod mellan Obama och Clinton så hörde jag många svenska kvinnor som sa att dom hellre ville ha Clinton. Undrar om det var skillnader i utrikespolitiken, handelspolitiken, eller sjukvården, skatterna, försvaret som dom tyckte Clinton var bättre än Obama? Eller... var det... ja, jag befarar det värsta: att hon var kvinna som avgjorde...?

Bloggerskan sa...

Anna,
Tycker du resonerar konstigt. Endera driver väl Palin en fråga, och då får hon nog stå för det. Eller så gör hon det inte. Att säga att hennes reformförslag eller brist på reformvilja inte kommer gå igen är för mig ett underligt sätt att resonera.

Som att rösta på Sd för att deras förslag ändå inte kommer vinna gehör.

Bloggerskan sa...

Jag erkänner att jag blev besviken att inte Clinton blev vald. Och att ett brett leende spred sig i ansiktet när Mc Cain berättade vem han valt till sin vice president-kandidat. Det senare var mer för att jag tycker han är en strålande strateg, vilket knappast Obama kan anklagas för. (Om han nu nobbat Clinton, det kan ju vara hon som är den stora strategen.)

Jag förstår också symbolfrågan men ju mer jag läser om Palins politik, ju mer önskar jag att hon inte kommer att hamna "ett hjärtslag från presidentposten".

Och det där med att hon inte skulle behöva ha någon utrikespolitisk erfarenhet för att hon inte är presidentkandidat när presidentkandidaten är en 72-årig, sjuklig man... Så ser inte jag på saken.

Bloggerskan sa...

vmm,
Ja, det var nog samma ska där. Att hennes kön bidrog. Det är dock en viss skillnad mellan Clintons och Palins både politik och politiska erfarenhet. Som mellan Obama och Clintons politiska erfarenhet.

Däremot kan man inte skylla på vänsterfeminister för att vi kritiserar Palin. Clinton ligger oss närmare, om än väldigt långt bort ändå. Clinton vore dock, i min mening, det bästa som gått att få bland detta gäng. Och det beror inte ENBART på hennes kön, och jag skulle inte sagt så om hon varit Sarah Palin.

Men man kan faktiskt tycka att det vore kul med en kvinna som vice president OCH kritisera hennes politik. Samtidigt.

Mitt ursprungliga inlägg handlade om att jag tycker Claeson är fel ute som anser att vänsterkvinnor är illojala om dom inte stöttar en djupt konservativ och reaktionär politik bara för att representanten är kvinna.

Bloggerskan sa...

Låt mig förresten ta ett exempel. Margareth Thatcher var inte en politiker jag skulle röstat på, trots att hon var kvinna. Om inte alternativet varit en ännu mer konservativ man. Fast det går väl inte.

Anna sa...

" Att säga att hennes reformförslag eller brist på reformvilja inte kommer gå igen är för mig ett underligt sätt att resonera."
Det är inte underligt alls. Det avgörande är inte om hon rent privat är emot aborter utan om hon har kampanjat politiskt mot aborter. Har hon gjort det?

Bloggerskan sa...

Så en politikers övertygelse har ingenting med hennes politik att göra? Om Fredrik Reinfeldt plötsligt skulle säga att personligen så är han emot FRA så skulle inte detta ha något med honom som politiker, eller hans politiska gärning att göra? Nej, så enkelt är det naturligtvis inte.

Sarah Palin hade inte varit Mc Cains vice-kandidat om hon, privat eller offentligt, förespråkat fler abortkliniker, abort i vanliga sjukförsäkringen, homoäktenskap m m. Sarah Palin är där hon är p g a sina s k family values och för att hon skall locka väljare med samma värderingar.

När det gäller USA och aborträtten kan jag rekommendera denna artikel i Ordfront:

http://www.ordfront.se/Ordfrontmagasin/Artiklar%202006/abort.aspx

Där framgår rätt bra hur enskilda stater kan begränsa aborträtten, trots att USA sedan 1973 på pappret har fri aborträtt.

Anna sa...

Självklart är det likgiltigt vad Reinfeldt personligen tycker om FRA-lagen. Det enda viktiga för oss "undersåtar" är vilken politik en politiker driver. Oftast överensstämmer det med deras egna åsikter, men inte alltid.
Artikeln i Ordfron är intressant, men det som gör det svårt att generalisera om USA är ju att alla ytterligheter finns representerade.
Det finn stora grupper som helt vill förbjuda aborter, som är beredda att döda för att förhindra andra att döda. Hur får de ihop det?
Sen kan man i vissa stater göra abort till 40:e veckan och om barnet inte dör av aborten så dödas det efter framfödandet. Sen har vi snaskiga partial birth abortion.
Som sagt, kontrasterna är enorma.
Men nu har jag seglat bort rejält från din bloggpost.