lördag 6 september 2008

Media utnyttjar sörjande

Sedan jag i morse skrev mitt inlägg om publiceringen av förundersökningsprotokollet i Arbogafallet så har följande google-sökningar lett folk in på min blogg:

arboga obduktion pirate bay
obduktion arbogas
arboga saga obduktion
visa bilder från obduktionen av arbogabarnen
pirate bay arbogabarnen
arboga obduktion piratebay
obduktion av arbogabarnen
arbogabarnen obduktion
arboga bilder från obduktionen morden
obduktion på barnet i arboga
arboga barnen obduktion
barnen i arboga obduktion

Något säger mig att detta inte var vad barnens familjer ville. De är upprörda och förbannade över Pirate Bays bemötande. Och i Rapport hänvisar pappan till sidor på Internet där man kan se fruktansvärda detaljer och där folk kommer gotta sig åt bilderna på hans barn. Men för att han skall känna till dessa sidor bör han ju själv ha varit där och tittat. På andras anhöriga?

Pirate Bay får massa reklam. Massor av människor som annars aldrig skulle fått för sig att ladda ner bilderna får nu se obduktionsbilder på barnen. Politiker får spatt och börjar ropa på censur.

Och mitt i detta står en sörjande pappa och dras allt längre in i medias spindelnät.

Inga kommentarer: