måndag 22 september 2008

Tågblogg

När vi var hos vännerna på middag förra helgen berättade en av Audiägarna i sällskapet om när han åkt tåg en gång. Han åker hellre Audi men hade i allafall tänkt testa tåget. Bredvid sig i andra klass hade han en man som såg ut som en sådan som fortfarande bor kvar hemma hos mamma. Mannen i fråga ägnade resan från Malmö till Stockholm med att smaskande äta bananer (en hel klase) och dricka saft ur en sirapsflaska. Kletet från bananerna torkade han av sig på sina jeans och på sätet. Vår vän tyckte inte att detta uppmuntrade till mer tågresande.

Idag var det så dags för mig att åka andraklass. Jag åker vanligen bara tåg i jobbet och då har vi den stora förmånen att åka i första klass, vilket brukar vara något helt annat. Denna dag klev jag så på X2000 i Nässjö. En kvinna satt och sov under en skinnjacka på min framåtvända fönsterplats. Hon ville inte flytta sig utan tyckte att jag kunde sitta på hennes plats, vid gången, bakåtvänd. Utanför henne, mitt emot mig satt en långhårig man och sov med benen in under min stol. Systemet på X2000 som skall hantera kurvor var ur funktion så turen blev krängig och illamående. Men man vill ju inte bråka.

Bråkade gjorde däremot den tidigare, något koleriskt lagde moderatledaren, som enligt ryktet blev avsatt från tåget någonstans ute på skåneslätten. Bråkat mer skulle pappan till 4-åringen som blev frånåkt på perrongen i Lund ha gjort. Hade det varit mitt barn hade jag förmodligen slagit den arrogante tågföraren på käften. Det spelar liksom ingen roll hur det hela gick till, att köra ifrån en 4-åring är, till skillnad mot ilskna moderatledare, oförlåtligt.

Inga kommentarer: