torsdag 18 december 2008

Rudolfa med röda mulen

En upplysning damp ner i min inkorg från en riksfeminist nära oss.

Både rentjurar och renkor får horn på sommaren. Tjurarna fäller sina i november när brunsten är över. Vajorna behåller dock sina horn över vintern tills de kalvat på våren. De behöver nämligen hornen för att mota bort större tjurar från betet under dräktigheten.

Detta betyder såklart att alla jultomtens renar är honor. Även Rudolf, som uppenbarligen är en dragking-ren.

You know Dasher and Dancer
And Prancer and Vixen,
Comet and Cupid
And Donner and Blitzen.
But do you recall
The most famous reindeer of all?

Rudolpha the dragking reindeer
Had a very shiny nose
And if you ever saw it
You would even say it glows
All of the other reindeer
Used to laugh and call her names
They never let poor Rudolpha
Play in any reindeer games

Then one foggy Christmas Eve
Santa came to say
Rudolpha with your nose so bright
Won't you guide my sleigh tonight?
Then all the reindeer loved her
And they shouted out with glee
"Rudolph the red-nosed reindeer
You'll go down in history!"

2 kommentarer:

Sara sa...

Jag såg också det i min brevlåda idag, från samma avsändare som bekant. Jag har nästan väntat på den lilla historien. Jag har fått den mejlad till mig från olika håll i flera års tid nu. En skojig sak att sprida.
Och som djurrättare måste jag ju stå upp för Rudolfas rätt att iklä sig vilken könsroll som han/hon så önskar! ;)

Bloggerskan sa...

Ja, även djur måste ju själv få avgöra sin könsidentitet och könsuttryck. :)

(Har också hört den förut men den är rätt bra när det gäller att tydliggöra hur man till och med i sagor och tecknade filmer tar den manliga normen för given.)