lördag 6 december 2008

Moderata drömmar


Moderaterna i Stockholm är ett lustigt följe. Å ena sidan har dom just varit med och drivit igenom att flyget på Bromma skall vara kvar till minst 2038. Å andra sidan vill dom bygga sjöstad i Ulvsunda Industriområde (delen norr om Norrbyvägen och öster om Ulvsundavägen, inringat med blått här ovan) som skall vara klart 2015. Då jag bott strax söder om Norrbyvägen under 16 års tid vet jag att dessa två moderata linjer inte går att förena. Den som t ex befunnit sig på Ranhammarsvägen (ungefär vid dom röda husen på bilden i artikeln) eller på Ulvsundavägen (ganska nära det ellipsformade höghuset på samma bild) när ett plan kommer in mot Bromma - enligt röd linje här ovan - vet vad jag talar om. Man kan nästan röra vid flygplanen där dom brakar fram över huvudet på en.



Ja, jösses.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland är politik inte rationellt utan känslomässigt. Känslomässigt gillar jag flygplan och flygplatser. Ju fler och mer desto bättre helt enkelt eftersom jag gillar flygplan och flygplatser. Har bott ett år i Västra skogen i Solna på 9:e våningen med fönster åt öster och mer eller mindre dagligen dundrade Malmö Aviations BAE146or med landningsljusen fullt tända straxt över hustaket. And I loved it! Höga ljud och starka lysen? Japp. Säkerhetsmässigt ok? Njae... att flyga lågt över höghus är ingen säkerhetsmässig optimal lösning. Miljövänligt? Tror inte det. Vill jag ha Bromma kvar? Ja!! Vill jag bo på 9:e våningen med flygplan svischande över hustaket? Ja!!

Helt ologiskt. Men jag är en människa och människor har känslor och känslor ska man ta på allvar.

Bloggerskan sa...

Jag själv avskyr högt buller. Att inte kunna prata i telefon med öppet fönster, att behöva hålla för öronen i trädgården, att känna lukten av flygfotogen... Det var jag inte så förtjust i. Däremot älskade jag ljuden från tågen mellan Paris och Spanien som dundrade förbi utanför vårt hus i Frankrike, när jag bodde där ett år.

Men när det gäller Ulvsunda så verkar skissen i SvD ha gjorts utan tanke på flygplanen. Det går nämligen inte att bygga så högt där. Om man inte vill ha 11 september varje dag. Sen tvivlar jag på att det går att göra p g a säkerhets- och miljötänk.