tisdag 16 december 2008

Hell Dell

Den 29 augusti beställde jag en ny dator från Dell. Denna levererades en vecka senare. Sedan dess har det mest varit strul. Det började med att ljudkortet gick sönder. Nu visste jag ju inte att det var det som var problemet. Dels tog det ett antal veckor att få kontakt med deras kundservice i Tjeckien och förstå att det dels var där den befann sig, dels att de bara talar engelska. Sedan tog det ytterligare en månad innan jag lyckades diagnosticera datorn och hitta de fel som gjorde att jag inte hade något ljud. Sedan tog det ännu en vecka innan deras tekniker kunde komma på hembesök.

Han var här idag.

När han åkt hade jag ljud i datorn. Men inte ett fungerande Windows. Han föreslog att jag skulle ha stängt av datorn felaktigt. Bah! Skitsnack. Jag visste heller inte att byte av ljudkort innebar byte av moderkort och borde ha föranlett mig att göra en backup innan. Lätt att vara efterklok.

En titt in i datorn fick mig att inse att här hade vi med helt andra grejer än min gamla dator att göra. Bara tanken på att börja mecka med hårddisk-switchande i min nya dator också... Det fick mig att helt resolut, i sann buddistisk anda, skita i mina icke sprarade dokument och installera om hela skiten.

När jag loggar in på mejlen har jag fått ett mejl från Dell som vill veta om jag är nöjd med deras sätt att lösa mitt problem. Ja, ljudet funkar. Men jag hade inte väntat mig att det skulle skapa nya problem.

Inga kommentarer: