söndag 28 december 2008

Medelålders män i Audi

Jag kör bil en hel del. Den lille mannen kallar mig Lilla Rallyfrun och som gammal raggare förstår han alls inte att man behöver hålla så höga hastigheter (dock inom körkortsgränsen, man vill ju ha lappen kvar).

Senaste året har jag pendlat mellan Stockholm - Karlstad - Jönköping och har bl a haft anledning att studera trafiken längs E18 och E4:an. Jag anser att det finns ett starkt samband mellan medelålders män i Audi-bilar och arrogant beteende i trafiken. Ibland kan det vara en BMW, mer sällan en Mercedes. Men just kombinationen medelålders man och Audi verkar framkalla en känsla av överlägsenhet hos föraren. Vilket i sin tur orsakas av något slags hävdelsebehov; möjligen bottnande i att det inte är en Mercedes eller BMW han kör.

Omkörning precis före slut på omkörningsfil är en klassiker. Även trots att han sedan får nödbromsa bakom en lastbil. Varpå jag såklart får slå av farthållaren. Blink med ljuset för att hans tid är så mycket viktigare än min är en annan metod.

Idag inser jag att det finns andra som reagerar precis som jag när dessa Audi-män (fast i artikeln nedan råkar det vara BMW-förare) far fram. Och kör med samma motståndsmetoder som jag. Kör man regelbundet en sträcka vet man ju var fartkamerorna finns placerade och vilka som brukar vara igång. Heheheheeee.

Inga kommentarer: