fredag 5 december 2008

Lucka 4 - Göteborgsk december

Vi kan höra hur det diskuterades när man anlade vägarna i Göteborg

- Vi kan la krångla till de' och göra de' rektigt olågiskt, gôbbar. Så 08:orna kör vilse när dom kommer hit! Höhöhö...

- Ja, och så gräver vi ner en tunnel till Hisingen som alla tvingas köra i vare sig dom vill eller inte!

Förmodligen var det så det gick till när det bestämdes att hur man än kör i Göteborg, vart man än skall, så hamnar man i Tingstatunneln. En granne i Karlstad sa en gång

- När jag körde ner i den där jävla tunneln för tredje gången började jag få panik. Jag kommer aldrig härifrån!

I onsdags kväll skulle jag köra av från E6:an upp på 45:an västerut mot Masthugget, inte norrut mot Karlstad. Jag har ju lärt mig, den hårda vägen, hur man kör mot Karlstad; efter många turer fram och tillbaka genom nämnda tunnel. Så jag höll givetvis vänster, då jag kom från söder. Bara för att upptäcka att vänstersväng leder till... ja, just det Hisingen via Tingstatunneln. (Som ju ligger till höger i förhållande till Masthugget.) Undrar hur många som suttit och svurit och slagit i ratten i just den tunneln?

Sväng tillbaka och då skall man så klart (enligt Stockholmslogik) hålla till höger nere vid vägen så man kommer ut på motorvägen igen. Men icke, då hamnade jag på norra sidan av Hisingen. I det läget insåg jag att det nog bara var att köra på. Älvsborgsbron, där min syster med sambo bor, dyker väl upp till slut. Vilket den gjorde.

Så tillsammans med alla Volvobilar körde jag åter min franska bil över till fastlandet i decemberkvällen. På radion pratade dom om vad som sker om Volvo lägger ner.

På bilden syns bron, som är vansinnigt snygg måste erkännas. Men det är lättare att köra bil i Rom.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har fått förklarat för mig att en av anledningarna till oredan är att vägnätet byggdes för vänstertrafik. :/

Bloggerskan sa...

Tack Ylva!
Det förklarar ju faktiskt varför det alltid blir fel med höger och vänster... Det är också första gången jag hör någon förklaring, annan än att jag inte är från stan. ;)