onsdag 10 december 2008

Lucka 10 - Fetast och godast

Idag ställde jag mig på vågen. Ännu ett kilo ner. Fyra kvar till målet. Senaste året har jag lagt om mitt ätbeteende väsentligt. Små måltider, tugga noga, ät ofta skulle man kunna sammanfatta det hela med. Men i och med att alla lightprodukter åkt ut har i stället Bregott, mellanmjölk och smör marscherat in. Gärna husmanskost som stekt strömming med mos eller kålpudding och lingonsylt. Med sås! Jag har också ändrat mitt förhållande till alkohol. Mindre intag, men oftare. Vin istället för öl. Och blir jag sugen tar jag en näve jordnötter. Energirikt, salt och gott. Man skulle kunna säga att mitt ätbeteende mer liknar det jag hade när jag var liten. Där man åt när man var hungrig och åt riktig mat, inte en massa plastiga lightprodukter. Enda lightprodukten jag får i mig numera är Cola light, för att jag helt enkelt tycker att den vanliga är för söt.

Läser idag i Aftonbladet att allra fetast i Aladdinasken är favoriten Gräddnougat, den som försvinner först av alla pralinerna. Men när man ätit denna pralin är man ju rätt nöjd. Skulle våga påstå att det går tre trillingnöt (magrare enligt Aftonbladet) på en gräddnougat, för att uppnå samma nöjdhetsgrad. Och då har man ju fått i sig mer kalorier än på den enda gräddnougaten. Å andra sidan kan man ju istället gå till lämplig chokaldbutik, till exempel Chokladfabriken, där du kan köpa pralinerna här till höger, och köpa riktiga praliner i stället. Om man nu vill njuta.

Inga kommentarer: