tisdag 16 december 2008

När folk tar sig rätten att definiera andra

Idag ger tjejerna i Halal-TV svar på tal till bl a Sara Mohammad, ordförande för föreningen Glöm aldrig Pela och Fadime, som tillskrivit dem åsikter och värderingar de inte anser sig besitta. Jag har också skrivit en hel del om detta. Bl a här. Det är rätt uppenbart att många av kritikerna av Halal-TV inte sett progammen utan kritiserar vad de tror att programmen innehåller och för fram. Citatet i artikeln från Sara Mohammad visar detta med all önskvärd tydlighet. Hon har bl a påstått att Halal-TV-tjejerna tar ställning för hedersförtryck. Något sådant finns inte med i programmen, så man kan undra på vilka grunder Sara Mohammad skriver så.

Jag börjar misstänka att det är huvudklädseln i sig som är problemet. Kritikerna klarar inte av att se bakom slöjan (som ju i det här fallet inte är en slöja utan en huvudduk). De klarar inte att göra skillnad mellan de tre tjejernas åsikter. (Kanske för att de kritiserar innan de tagit reda på vilka dessa åsikter i själva verket är.) Vad säger det om fördomsfriheten bland Halal-TV:s kritiker?

Och i gårdagens program fick Dalia äntligen ett jobb!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Om du har sett alla programmen har du inte reagerat på hur väldigt ensidigt dom har varit i sin frågeställning.
Programmet som jag reagerade mest på var om sex.
Enligt damerna så har fritt sex endast lett till könssjukdommar,oönskad graviditet och att unga tjejer är under ett enormt tryck att "prestera" sex.

Medans dom själva kvittrade om att dom skulle vänta med sex tills dom hade gift sig.
Ok så om dom nu råkar bli gifta med en snubbe som likt dom själva är helt oerfaren eller ännuvärre helt okunnig för att sedan erfara att deras sexliv är skit och efter ett par år märka att man har vuxit ifrån varann som personer.

Inget av detta reflekterade man över,att det goda med fritt sex kan vara att testa sig fram till man finner en partner som man passar med på alla plan!

Enligt mig är det ett otroligt ensidigt reportage där man fegar ur i dom viktiga frågorna.

Bloggerskan sa...

Ja, jag tycker inte heller att programmet är särskilt djuplodande. Men därifrån till att säga att dom förespråkar hedersvåld är en rätt lång sträcka.

De som i stället framför kritik mot programupplägget, de snuttifierade frågorna osv, är ju lite lättare att respektera än dem som bara tycker utan att ens ha sett programmen, bara utifrån vad tjejerna har på sig...

Anonym sa...

Nä inte såg jag nått om hedersvåld i serien men iof tycker jag att det var kanske nått dom borde ha tagit upp,just för att visa att dom vågade prata om det och att inte infria de förutfattade meningar som folk har om att dom vill sopa det under mattan.

Tyvärr tycker jag också att dom aldrig ens var i närheten om att diskutera om den egna religionen eller kulturen när dom jämförde med sverige.
Dom utgick i från att Islam är perfekt rätt o slätt,och det tycker säkert också dessa damer.
Men inte skulle svt få för sig att låta 3 st tjejer från livetsord få en hel serie och okritiskt få jämföra sverige med vad deras religion säger.
Men jag ska vara riktigt ärlig och säga att det är inte tjejerna som jag vänder min irritation mot för dom är ju bara dom dom är,utan mot SVT som jag tycker har gjort en rejäl blunder.

Programmet hade varit långt mer intressant och rättvist om man tex hade låtit även 3 st sekulariserade tjejer med muslimsk bakgrun fått vara med och att det även blivit en diskution alla tjejer sin emellan om både svensk och deras egen kultur och religion.

Jag förstår att sekulariserade muslimer blir trötta över att det alltid är en beslöjad tjej som ska företräda dem i media.
För var ärlig det är inte ofta man ser obeslöjade tjejer med muslimsk bakgrund i tv eller tidningar,och tro mig dom finns i mycket stora antal förmodligen t o m i majoritet.

Bloggerskan sa...

Men ingen har väl sagt sig representera någon annan än sig själv? Det är ju det som är det intressanta. Att tre tjejer som man tror tycker lika för att dom alla valt att bära huvudduk har så i grunden olika syn på t ex fördelning av hushållsarbete inom förhållandet.

Och visst, djupt kristna tjejer kommer kanske inte fram så mycket i TV. (En av dem är dock chefredaktör pÅ Aftonbladets ledarsida.) Men nog har vi fått höra kristna män diskutera sin uppfattning i TV, allt från Siewert Öholms ramaskri mot den otäcka hårdrocken som sjunger om satan till alla helgmålsringningar. Där problematiseras inte ett dugg.

I lördags var jag på lusseglögg och där sjöng alla uttalat sekulariserade människor glatt med i Hosianna så det stod härliga till. Min invandrade väninna undrade vad det är med svenskar som gör att de kan alla dessa religiösa texter utantill och sjunger dem med sådant patos. Det gör man inte i det katolska land som hon kommer från...

Och ja, Hosianna är en häftig låt att sjunga, det tyckte jag i skolan när den ingick i vår sångkanon också...