torsdag 27 november 2008

Tjocka barn

En förälder oroar sig för sin fyraåriga dotter som väger för mycket fast hon inte äter särskilt stora portioner och fast hon rör mycket på sig. Svenskans barnexpert svarar att det kan vara bra att gå till en dietist för att få lära sig äta rätt och ofta. Det är nog klokt, men jag tror även att föräldern är rätt ute när hon/han oroar sig för att man skall göra maten till en för stor sak och att barnet skall bli fixerat.

Min lekmannauppfattning, men efter att ha levt hela mitt liv i tron om att jag varit fet, fast jag blev det först efter 20, är att det bästa är att inte fokusera för mycket på maten. Ungen är fyra år. Det är väl bara att servera bra mat regelbundet och aktivera barnet, kanske prata med förskolan om det. För att lägga ansvar för sitt ätande på en fyraåring kommer alldeles säkert att prägla hennes syn på mat som något som är förknippat med dåligt samvete. Ett utmärkt sätt att skapa ätstörningar.

2 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Jag tror ändå det är rätt nånstans att skicka föräldrarna till en dietist. Jag har sett exempel på folk som försöker bli av med sin övervikt genom att byta till minimjölk och lättmargarin, samtidigt som de fortsätter med chips och fikabröd ... Många har faktiskt dålig koll. Bara det att de säger att de ger henne "små portioner" tyder ju på det. Ungen ska givetvis få äta hur mycket hon vill av "vanlig mat", annars kommer ju ätstörningarna som ett brev på posten.

Bloggerskan sa...

Ja, håller med dig Helena. Tror att det bästa sättet att förebygga övervikt är att skapa ett naturligt förhållande till mat.