måndag 24 november 2008

Enkätknark

Jag knarkar inte bara Julseskum och brittiska kriminalromaner, utan också bloggenkäter. Hos A.M.O. hittar jag en jag inte kan motstå.

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Brott och Straff av Fjodor Dostojevskij. Har nu försökt läsa denna tegelsten sedan jag låg i Lund i början av 1990-talet. Men jag klarar inte av att ta mig igenom boken. Förmodligen för att huvudpersonerna är så totalt ointressanta. Dock har jag besökt Dostojevskijs sommarhus i den gamla kurorten Staraja Russa (söder om Novgorod) och suttit vid hans skrivplats med utsikt över kanalen.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Jag måste hålla med A.M.O. här, om att Åsa Linderborgs Mig äger ingen tog ett hårt grepp kring hjärtat och liksom kastade mig tillbaka till 1970-talet och pappas pakethållare, doften av hans jobboverall från plåtverkstan. Pappa drack mycket måttligt och mina föräldrar bodde tillsammans under nästan hela min uppväxt, bortsett från något år i början av 1970-talet, men igenkänningsfaktorn är ändå skyhög. Från mörka morgnar på väg till dagis, till det hårda jobbet i verkstan som till slut tog pappas liv, alldeles för tidigt.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Mamma hade fått tag i en amerikansk deckare som hette Fasornas Hus på svenska. Den handlade om en familj som flyttade in i ett hus som visade sig ligga på en gammal indiankyrkogård. Jag var väl 13 år kanske och minns att jag inte vågade gå själv ner till mitt rum efter att ha läst boken. Det väckte mitt intresse för Koontz, King och grabbarna. Nu ett saligen insomnat intresse.

4. Vad använder du som bokmärke?
Jag gör hundöron. I boken jag nu läser, Kate Atkinsons When Will There be Good News, finns ett litet sidenband som jag använder.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
Hemma på helgerna, på tunnelbanan, på tåget, på flyget, på stranden. Samt på jobbet ibland när det finns tid över och jag råkar ha en ovanligt spännande bok med mig. Margit Sandemos Sagan om Isfolket läste jag konstant, till och med gående vill jag minnas.

6. Vad var den första bok du läste?
Eah... Vet att mamma och pappa läste för mig ur några tjocka böcker med blandade sagor. Pappa, som inte direkt var någon stor litterat och lärde sig stava rätt först i vuxen ålder, gillade att läsa en saga om Tjippe Ko för mig, om kon som skulle åka spårvagn med sin bonde till stan för att bli såld, men jag tror att det slutade med att han tog med kon hem igen.

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
I stort sett bara pocket. Om jag orkar vänta så länge. Kate Atkinson köpte jag inbunden i London dock. Då jag läser det mesta på originalspråk så brukar det ofta bli engelska pockets, och dom kommer ju ganska kvickt.

8. Vilken bok läser du nu?
Jag har alltid massor av pågående, oavslutade böcker. Kate Atikinsons senaste och The Yacobian House är de två skönlitterära böcker jag håller på med just nu. Sen skall jag läsa klart Marknaden - saklig grund för lönesättning (red Susanne Fransson) och Per Norbergs Marknadsbegreppet i konkurrensrätten och i jämställdhetsrätten innan en konferens i Göteborg nästa vecka.

9. Och vilken sida är du på?
Atkinson: s 36. The Yacobian House: Mitten någonstans. Norberg: Ännu inte öppnat. Fransson: Läst de tre-fyra texter jag tänkt, men skall uppdatera mig då det var några år sedan.

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?
Tumavtryck ibland. Hundöron. Plus att jag har ett tics där jag viker nederkanten med tummen och liksom rullar bladet så det blir en rand i pappret. Och i facklitteratur gör jag anteckningar med blyerts. Pocketböcker viker jag alltid i ryggen så det skall synas att jag läst dem...

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Ja, det kan göra så att jag inte läser den, om omslaget visar att det t ex är en fantasy- eller scifi-bok.

12. Sidantalet, då?
Nej.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nej, verkligen inte!

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Ja, bl a en kioskdeckare om en ung tjej från arbetarklassmiljö i Manchester som ger sig in i TV-branschen och blir en kvinnlig Janne Josefsson för att sätta dit maffiabossar och andra kriminella element som varit taskiga mot hennes familj. Tror den heter Revansch på svenska. Klart underhållande även om den inte direkt håller någon hög litterär klass. Sagan om Isfolket har jag nog läst tre-fyra gånger...

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Nej, konstigt nog, med tanke på att jag t o m kan gå och läsa.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Nej, jag skänker bort det jag inte läser eller har dubbelt av till äldsta guddottern. Men samlar ändå för mycket.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Ja, beroende på om jag känner att jag behöver sitta där en stund. Men det är vanligare att jag tar med en tidning bara för att jag skall sitta så länge som jag behöver.

18. Just det, läser du i badrummet?
Inte i badet, men på toa och vårt utedass där jag brukar placera Ordfront Magasin.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Maken gjorde det när vi träffades och då började även jag att skriva upp böckerna jag läst, eller påbörjat, med sidantal och genre. Men jag iddes inte hålla reda på dem och han har också slutat... Jag håller koll i huvudet hur länge sedan det är som Minette Walters, Elizabeth George, Ian Rankin och Donna Leon kom med något senast så jag vet när det är dags att börja titta under English Crime igen i Pocketshop.

Inga kommentarer: