söndag 2 november 2008

Låt den rätte komma in i ditt hjärta

Nu har vi sett filmen. Tänker inte sabba för er som har det kvar. Kan väl säga att det är som alltid, om jag inte hade läst boken innan hade den fått en klar femma. Nu saknade jag fördjupning i dels karaktärerna Lacke och Virginia samt i Conny och Jimmys motiv till vad dom gör. Därför sjunker betyget till en stark fyra. Men den är verkligen stark. Ajvide Lindqvist har gjort det hela till en vänskapsberättelse om Oskar och Eli där man ibland börjar gråta över den otroligt fina skildringen. Lina Leandersson är fullkomligt lysande som Eli. Extra plus för att man inte överdriver de blodiga scenerna och för att slutscenen på badhuset är fantastisk.

Utöver detta måste jag dela med mig av stämningen på Fontänen i Vällingby. Tio minuter efter att filmen skulle starta kommer biljettrivarkillen ner och förklarar att reklamfilmen är ur funktion. Han möts av jubel.

- Hmmm, vet inte om SF Media skulle blivit så glada nu.

Men han ville berätta om nästa vampyrfilm som kommer på bio och dela ut några gratisbiljetter. Då hörs en mycket stockholmsk röst från bakersta rad:

- Utspelas den i Råcksta eller?

Tillägg: Och Vällingbypubliken verkar mer väluppfostrad än den i Umeå. Tysta och snälla filmen igenom utom när Oskar oroligt säger till Eli i hennes lägenhet att "nu tänker jag gå hem" och en kvinna, som förmodligen inte läst boken, empatiskt svarar "JA, gör det".

Inga kommentarer: