torsdag 27 november 2008

Skillnad på folk och folk

Ord och inga visor. Linn Hjort gör upp med kritikerna av huvudpersonerna i Halal-TV. Detta i landet där inte sällan samma personer hävdar att kvinnor säljer sex av egen fri vilja men döljer sitt hår med huvudduk p g a patriarkalt förtryck.

Där det är helt OK, och självklart frivilligt valt, att kvinnor tar större delen av föräldraförsäkringen men förenat med patriarkalt tvång om det visar sig att kvinnan kommer från en annan kultur.

Där en invandrad man som slår ihjäl sin fru är del av en rutten kultur medan en etnisk svensk som gör samma sak är en sinnesjuk individ.

För skilnaden ligger i etniciteten. Eller?

Läsanvisning för dig med autistiska drag: Detta inlägg handlar om att vi gör skillnad på folk och folk, utifrån etnicitet. Det som gäller för vissa gäller inte för andra. Samma handling kan i ena fallet bero på ens ursprung, i det andra på ens personliga psykiska status.

Om du p g a mitt exempel med sexköp här ovan känner ett omedelbart behov av att tala om att kvinnor säljer sex för att dom gillar det, eller för att det är ett "lätt" sätt att tjäna pengar eller för att dom själva väljer ut den man dom så gärna vill ha sex med: Jag har hört alla argumenten förr, i undersökningar där torskar försvarar att dom köper sex. Jag har också hört många f d prostituerade säga motsatsen och jag väljer att tro på dessa, snarare än på, de alltsomoftast anonyma, männen i fråga. Om ni vill försvara er eller andras rätt att köpa sex, skriv en öppen debattartikel, vettja.

Förresten, när jag någon gång väljer att skriva en bloggartikel om just sexköp så kommer jag nog censurera alla som inte ståtar med eget namn i denna debatt. Om det nu är helt OK att sälja sex borde det ju vara helt OK att stå för den åsikten också.

6 kommentarer:

Malinka sa...

Jag tycker det är intressant att samma personer som brölar om att kvinnor diskrimineras i islam* är de samma som blir så himla upprörda över att tre unga islamiska kvinnor får upphäva sina röster. Hur hänger det ihop?

*Det anser jag också att de gör i många fall, jag vänder mig mot brölet i det här fallet.

Anonym sa...

"Där en invandrad man som slår ihjäl sin fru är del av en rutten kultur medan en etnisk svensk som gör samma sak är en sinnesjuk individ."

Jag tycker ändå att kultur kan vara en faktor att ta med i beräkningen. Eftersom jag anser att människor styrs till stor del av kulturella värderingar och att det är problematiskt att döma alla andra efter sina egna kulturella värderingar.

Om vi helt skulle bortse från kulturella förklaringar så skulle alltså förklaringen till att ett beteende som vi kanske betraktar som "sinnesjukt" är överrepresenterat i vissa kulturer beror på att det finns en överrepresentation av sinnessjuka personer i dessa kulturer.

Det är en förklaringsmodell som jag inte köper.

Bloggerskan sa...

Ja, man tycker ju att det skulle vara bra att tjejerna får komma till tals på bästa sändningstid.

Något annat intressant är att de som brölar ofta också brölar över att det är vi feminister som är endera sexister eller rasister. Ibland skulle man vilja sätta in en bild på en spegel här i kommentarerna.

Bloggerskan sa...

Vmm,
Inte jag heller.

Men vad jag menar är att det även i vår fina kultur uppenbarligen finns sådant som gör att män slår kvinnor. (Och att de tillåts fortsätta år ut och år in och att ansvaret helt läggs på kvinnan, "varför stannar hon" osv.) Jag menar att detta våld är en del av en patriarkal maktordning, även i Sverige. Men när man pekar på detta kommer invändningar emot att så är det ju inte alls. Men det är det tydligen när det gäller män som har en annan härstämning än den svenska.

Det är den förklaringsmodellen, att patriarkatet bara existerar utomlands, som JAG inte köper.

Christoffer Willenfort sa...

ang sexköp, varför inte läsa de internationella vetenskapliga raporterna och utredningarna istället för att tro/avfärda enskilda personer.

förslagsvis kan du börja med de utvärderingarna som Australien och nya zeeland har gjort nyligen.

Bloggerskan sa...

Christoffer, jag vet inte vad din diagnos är men du kan uppenbart inte läsa i allafall.