Nu är det dags för lite internetuppkopplingsgnäll igen. Som läsarna av denna blogg vet bytte jag från Comhem till Tele2, mobilt internet. Jättebilligt och jättesnabbt och bäst i Sverige enligt fåren i reklamen.
Det har varit lite småkrångel med inställningar osv och man får rätt ofta byta USB-port på modemet. Men så i lördags la det av helt. Jag ringer supporten som till skillnad från Comhems support är både trevlig, professionell och kunnig. De bad mig att avvakta och se om det funkade på en annan dator eller på annan plats.
På söndagen funkade det fortfarande inte och till slut ringer jag igen. Efter en timmes fixande och ominstallerande och inställande och omstartande kommer supportkillen fram till att det förmodligen är modemet det är fel på. (Som jag har vårdat med ömhet, skall tilläggas.) Han skall skicka ett nytt till min fasta adress. Där befinner jag mig inte nu. Anledningen till att jag tecknat mobilt internetabonnemang är att jag sällan är på samma ställe några längre stunder och behöver kunna kopplat upp mig mot internet från var jag nu behagar befinna mig.
Det kanske kunde lösas via ett nytt SIM-kort. Så jag ger mig ut i vinterkylan, börnar iväg till A6 och tigger till mig ett tomt SIM-kort hos TeknikMagasinet. Ringer Tele2:s support som kopplar om till Kundtjänst som är dom som kan aktivera SIM-kortet. Det funkar fortfarande inte trots ominstallation av program, omstarter, ominställningar osv.
Dags att skicka ett nytt modem. Jag har ju ändå betalat närmare 1500 spänn för det här. Det är då jag får veta att de först skall skicka en returpåse som jag skall stoppa ner modemet i och returnera. Sen kommer dom skicka ett nytt. Vi pratar om år 2010 här.
Då fick jag krupp. Vilket den trevliga supportkillen botade åtminstone delvis genom att gå med på att skicka ett modem direkt. Men bara till min fasta adress. Så när jag nu befinner mig på resa och behöver det där mobila internetet så får jag åter förlita mig på MAX och Mc Donalds och andra institutioner med gratis trådlöst.
Behöver jag säga att jag inte kommer stå ut lika länge som med Comhem?
2 kommentarer:
Vilken soppa! Ibland undrar man ju om det finns någon leverantör som kan leva upp till förväntningarna. Själv har jag inte lika stora problem nu, mest pga att jag insåg att en "wow-vän" jobbar hos min leverantör och kunde smyga till mig "riktig" support...
Btw så tillhör jag dem som påverkas av huruvida jag gillar produkters reklam eller inte och de där talande fåren tillhör inte mina favoriter. It's sheep; japp vi fattar det nu,
Ja, jag tyckte fåren var lite töntiga i början men börjar väl vänja mig för häromdagen kom jag på mig själv att skratta åt dem... ;)
Skicka en kommentar