lördag 14 februari 2009

Slamkrypare i På Spåret - OBS! Innehåller avslöjanden om färdmål och svar på frågor!

Igår kom jag på egen hand upp i 39 poäng i På Spåret. Eller om det var 41. Det senare beror på om Viola Gråsten någonsin designat tyger för 10-gruppen och om detta då kunde anses vara ett godtagbart svar. (Vid sökning på nätet verkar jag ha fel men då påminner mönstret i TV väldigt mycket om något som 10-gruppen framställt.) Andra poängen handlar om huruvida man skall anse att matlagningsfrågan från Åland var en slamkrypare. Där man beskrev en blanchering som lika gärna kunde ha varit en pochering. (Lägg ner något i kokande vatten och kyl sedan ner det efteråt.) Pochering hade jag läst om i Svenskan samma dag så det trodde jag mig kunna.

Fast 39 poäng på egen hand är inte illa pinkat. Fast hade dom inte nämnt Eldkvarn på ett av resmålen hade jag fortfarande irrat runt på höglandet...

Uppdatering: Folk trillar in på min blogg efter att ha sökt på Viola Gråsten + 10-gruppen. Någon kanske vet mer om detta. Har hon designat tyger för 10-gruppen eller inte?

2 kommentarer:

Malinka sa...

Hjälp! Jag har ju alldeles glömt bort din bok! Det har inte varit en bra vinter, det här. Vill du fortfarande ha den till Jönköpings-adressen?

Jag blev också förvånad av Gråsten. For efter 10-gruppen men kom aldrig fram till det. Det jag blev irriterad på i samband med den där frågan var att Oldsberg och Hellberg inte påpekade för F&F att frågan gällde textildesigners verksamma i Sverige och inte svenska. (Fast jag tycker nog att Frank är en svensk designer, hur mycket österrikare han än var.)

Bloggerskan sa...

Jo, jag har förstått att du förmodligen haft tillräckligt i ditt liv. Själv har jag en gång kört runt med ett paket i bilen i ett år utan att komma ihåg att frankera och skicka det. Till slut sände jag det med mottagarens syster som kurir i stället...

Skickar över en mer frekvent adress via Facebook istället. Så skickar du när du hinner. :)

Och ja, F&F hade ju rätt i att Frank var österrikare men å andra sidan var han väl också svensk. Deras tolkning var nog lite väl etnisk...