måndag 23 februari 2009

- Dom har skjutit Palme!

Morgonen den 1 mars 1986 vaknade jag av att min starkt socialdemokratiske far vrålade uppifrån TV-rummet. Jag kan fortfarande höra hans röst inne i huvudet.

- Di har skôte Palme!
Efteråt kom min mor och jag att diskutera varför vi uppfattat det så olika. Mamma hävdade att han egentligen skrikit att dom mördat Palme men jag är 100 procent säker på att det var ordet skjutit pappa använde. När vi båda sprang uppför trappen visste mamma att statsministern var död. Jag levde fortfarande i hoppet att han bara var skadad.

Ikväll fick jag en möjlig förklaring vid ett seminarium med språkvårdaren Catharina Grünbaum. Förr betydde ordet "skjuten" att man var död. Idag kan det innebära att man bara är skadad, varför medierna ofta skriver "ihjälskjuten". Kan det helt enkelt ha varit så att min mor lade en annan värdering i ordet skjuten än jag, den där morgonen för tjugotre år sedan?

2 kommentarer:

Malinka sa...

Absolut kan det vara så! Intressant.

Min icke-socialdemokratiska mamma kom uppstormande uppför trappan till mitt sovrum, slängde upp dörren så att den flög in i väggen och studsade tillbaka på henne, vrålade: "PALME ÄR SKJUTEN!" och dundrade nerför trappan igen.

Jag flög yrvaken upp i sittande ställning och fastnade i sängkläderna när jag skulle ta mig ur sängen. Tror inte att jag fattade ett ljud förrän jag kommit ner i köket och fått upplysningen repeterad av något lugnare mamma.

Bloggerskan sa...

Ja, jag var nog mellan sömn och medvetande. Det brukade ju vara Godmorgon Sverige på TV och jag minns att jag hann undra varför dom pratade som om det var nyheter istället. Något som jag trodde att Palme uttalat sig om. Det var då pappa skrek.

Skulle vara spännande att veta om den bild som etsat sig fast i ens minne stämmer med hur det verkligen var, eller om den påverkats genom åren. För man har ju en väldigt tydlig bild.