söndag 1 februari 2009

Bröderna Johansson

Min mor är en påhittig kvinna. När vi var små byggde hon en sockel med madrass i TV-rummet. Det var där min ovana att alltid ligga och titta på TV föddes. Något den lille mannen blivit varse då han ofta känner sig lätt trängd i TV-soffan.

Denna bild är förmodligen tagen juldagen 1979. Anledningen till att jag vet detta är att alla bröderna är samlade på madrassen, som traditionen bjöd på juldagen, och att syrran ser ut att vara nära året gammal. (Hon blir 30 om två veckor...) Detta valpaktiga beteende att krypa upp i samma korg efter maten var ett utmärkande drag för bröderna Johansson. Onkel Bengan och pappa har somnat, mätta på rådjurssadel och Ris à la Malta. Farbror Jan verkar titta på TV. Jag ser glad ut, och vilken sinnesstämning syrran befann sig i förtäljer inte historien, men hon ser ut att gripa efter min hals.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ack, min vuxna ungdoms miljöer! Vad det ser välbekant ut.

Bloggerskan sa...

Ja, bara det där överkastet är ju otroligt 1979... För att inte tala om heltäckningsmattan och tapeten från 1976 då huset var sprillans nytt och toppmodernt...