onsdag 18 februari 2009

Ännu ett förslag från de bruna inom högern

Jag skulle kunna skriva ett långt inlägg om hur illa jag tycker om dels Moderaternas användande av ordet integration (som i moderat språkbruk är en ensidig historia), dels deras syn på människor som av en eller annan anledning kommit hit från andra länder.

Förbud att röra sig fritt och bosätta sig var man vill. Ja, om du ändå gör det blir det inget understöd. Typ, du skall minsann inte få bosätta dig i en kommun där arbetsgivarna inte vill anställa invandrade personer. Då är det ditt eget fel. Redan nu gäller väl för övrigt samma regel för dessa personer som för alla andra, att man vid arbetslöshet måste söka jobb i hela landet?

Grundlagskränkande återkallande av medborgarskap om vi inte finner dig värdig. Veronica har dock redan skrivit ett argt inlägg om detta, som tål att läsas. Jag håller dock inte med Veronica om att Sverigedemokraterna spelat ut sin roll nu när Brunmoderaterna verkar vilja ta över deras och Folkpartiets position som kravställare på invandrade personer. Jag tror att sådana här utspel och polariserande förskjutningar av debatten skapar utrymme för främlingsfientlighet som gynnar alla partier som sjunger med i den populistiska kören. Det gör det helt enkelt mer rumsrent att tycka som Sverigedemokraterna, och det kommer gynna dem.

Och den som uttrycker det bäst är förmodligen Mohamed Ismail från Rinkeby som säger till Svenskan:

– Det är ett demokratiskt land, och jag måste få bo var jag vill, sedan får Moderaterna ha sin åsikt. När jag kom hit kunde jag hyra en lägenhet i Malmö, och sedan flytta hit om jag ville, säger han. – Politiker ägnar mycket tid åt detaljer, när de borde lägga kraft på att ge invandrare bra bostäder, jobb och ge människor ett bra liv.

Huvudet på spiken.

Fotnot: Om du bara vill upprepa Moderaternas krav så gör det någon annanstans. Av anledningen ovan kommer jag inte att sprida denna propaganda via min blogg.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är genom sina handlingar som man fastställer sin brunhet!!! DLM

Bloggerskan sa...

Ja, jag vill nog hävda att det också är genom hur man bidar till att skapa en diskurs om vi och dom... "Acceptera och bli accepterad" är Moderaternas slagord och det är tamme fan bland det vidrigaste jag hört på länge. Inte respektera, inte samverka. Misstänker att Tobias Billström utan att blinka säger sig vara en "tolerant" person också...