fredag 23 januari 2009

Spärrad!

Aaaarggghhh! Tänk er att ni befinner er på resa i andra änden av världen. När ni skall betala hotellräkningen på snobbiga hotellet fungerar inte ert kontokort. När ni skall betala lunchen på flygplatsen fungerar inte ert kontokort. När ni skall betala taxin hem från flygplatsen, iklädd tunna sommarkläder, fungerar inte ert kontokort. När ni skall köpa en tågresa tidigt nästa morgon fungerar inte ert kontokort. Det är plötsligt spärrat utan förvarning, trots att det finns gott om pengar på kontot.

Kära Handelsbanken, vad skulle jag ha gjort om jag inte varit otrogen med en annan bank och haft ett VISA-kort? Eller om jag inte haft pengar på detta kort? Och hur pinsamt är det inte när personalen kommer tillbaka med kortet och säger att det inte fungerar? - Jo, det skall finnas pengar där! - Ja, ja, den har vi hört miljoner gånger förut din svindlare!

(Ja, ett telefonsamtal hem till banken hade ju funkat om det varit kontorstid i Sverige, vilket det inte är klockan 8 på morgonen i Thailand.)

Fortsättning följer i hur banken hanterar ärendet.

Uppdatering: Banken ringde så snart de öppnat. Har inget att invända mot deras service annars, den funkar väldigt fint. Nu menade dom att jag slagit fel kod tre gånger. En kod som jag haft i tjugo år, sedan jag skaffade kortet... Knappast troligt att jag glömmer den, den sitter ju i ryggraden. Det var nu inte jag som gjort detta utan klåparen till receptionist på Asia Hotel i Bangkok. Hon fibblade länge med kortet när jag skulle betala igår morse och i stället för att be mig slå koden måste hon själv ha slagit någon egen kod... Puckot! Vilket gjort att kortet spärrats. Om detta visste jag intet då jag själv fick en vanlig slip att underteckna. Hur skyddar man sig mot detta? Banken hade aldrig hört talas om något liknande. Och det rör sig inte om något kyffe på tvärgata till Kao San Rd utan om ett etablerat hotell med gott rykte. Som kommer få ett ilsket mejl. (Nä Malinka, här funkar inte telefonen, jag lovar! ;))

Det hela får till följd att jag får vänta en vecka på mitt nya kort samt mister min kod... Buhuuu! Verkligen dagens i-landsproblem. ;)

Men vad har jag lärt mig? Att alltid ha fler än ett kreditkort med mig, välfyllda med pengar. Att inte lita ens på personalen på etablissemang som Asia Hotel. Att alltid ta ut cash och aldrig betala med kortet. Kanske var det inte så Handelsbanken tänkte att deras kort skulle användas men dom tjänar ju på kontantuttagsavgifterna...

Inga kommentarer: