tisdag 27 januari 2009

F-kassan skall betala ränta

Igår fick vi i Rapport se det unga paret med sin sjumånaders bäbis som ännu inte fått någon föräldrapenning. P g a Försäkringskassans oförmåga att sköta sitt jobb.

På Försäkringskassan finns personer som har i uppdrag att kontrollera om man verkligen gjort sig förtjänt av att få ersättning från dem. Det kan t ex innebära att dessa tjänstemän gör hembesök för att kontrollera så att det verkligen bara står en vuxentandborste i muggen på handfatet, eller att det inte finns några mansskor i hallen hos mamman som säger sig vara ensamstående.

Skulle det visa sig att man fått pengar man inte har rätt till enligt lagen så åker man på att betala tillbaka och detta med ränta.

Då vore det ju helt rimligt att när Försäkringskassan själva inte följer lagen och uppfyller sitt uppdrag att betala ut pengar till t ex föräldralediga, så skall de betala ränta på pengarna. Det rör sig ju om pengar som man innehåller för försäkringstagaren. Om t ex en arbetsgivare innehåller lön får han betala ränta. Om jag inte betalar mina räkningar i tid får jag betala ränta.

Miljöpartiet har kommit med förslaget att Försäkringskassan skall betala ränta på försenade pengar. Fan vet om det inte vore en bra idé även för A-kassan. (Med risk för att få mina kollegor på mig...)

Inga kommentarer: