måndag 26 januari 2009

Proportioner

Med tanke på nedanstående videoklipp där amerikanska judar demonstrerar för kriget i Gaza med motiveringar som att de måste utplåna alla Gazabor innan dessa utplånar dem med sina raketer så har jag roat mig med att göra några diagram. Källan är Svenska Dagbladet så jag räknar med att det inte är överdrivna siffror. Blogger krånglar med klickbarheten på bilder som man flyttat ner i texten men jag beskriver under varje bild vad de föreställer.

Antal dödade i Gazakriget januari 2009


Av de 1300 palestinierna var 400 barn
Av de 13 israelerna var 3 civila

Antal dödade de senaste 3 - 8 åren

1250 palestininer har dödats av Israel i Gaza de senaste tre åren
18 israeler har dödats av raketer från Gaza de senaste åtta åren


Alltså, trots att Israel under de senaste tre åren dödat nära 99 procent av de döda enligt ovan så ansåg de sig ha rätt att gå in i Gaza och ännu en gång stå för 99 procent av dödandet, däribland många barn och andra civila.

Och dom säger sig vara hotade.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det känns så fruktansvärt när barn utsätts för krig. Du staplar upp väl hur det ser ut med dödandet, men tänk sedan också på alla som blir skadade för livet. Fysiskt men även psykiskt! Ett fruktansvärt lidande!

Siffrorna går inte att förstå riktigt! Ha en bra dag och tack för din kommentar!

Bloggerskan sa...

Jo, och sedan är ju varje dödad människa givetvis en tragedi oavsett nationalitet.

Men det är ändå rätt intressant att ena sidan använder självförsvar som motivering till sitt proportionslösa dödande...

Biggles sa...

Under de 22 dagar som kriget pågick dog över 500 000 människor av svält i världen. Om vi ska prata om proportioner så kan vi ju jämföra antalet tidningsartiklar och debattinlägg som dessa tillägnats jämtemot Gazakonflikten...

Bloggerskan sa...

Ja, och jag antar att det finns folk som bör vara mer oroliga för sin överlevnad än israelerna så varför öht sälja vapen till dessa? Om man nu skall resonera som Biggles.

Biggles sa...

Jag förstår inte riktigt hur du lyckas får det här till att handla om att sälja vapen. Min poäng var att det skrivs enorma mängder om detta krig, vilket är helt ur proportioner jämfört med hur viktigt det är. 3000 döda palestinier är såklart tragiskt, men faktiskt bara en p. i mississippi jämfört med allt mänskligt lidande runt om i världen. Varför förtjänar just detta lidande så enormt mycket uppmärksamhet? (Det här är inte riktat mot dig, utan mot media och skribenter i allmänhet. Ska försöka skriva ett längre inlägg på min egen blogg om det snart)

Bloggerskan sa...

Jag menar att ditt sätt att resonera alltid kan användas för att ta fokus från sakfrågan, i det här inlägget att det inte finns någon proportion i Israels attacker på Gaza eller fog för deras tal om att de bara försvarar sig. (Det finns i själva verket en massa motiv för Israels agerande.)

Jag tycker att det är att undvika ämnet att argumentera genom att säga att det alltid finns de som lider mer.

Sen tror jag att den myckna täckningen i media handlar om att omvärlden börjar tröttna på Israels aggressioner och att det därför uppstår debatt, snarare än att man bara skakar på axlarna och säger att det ändå finns så myckdet lidande i världen.

Och jag tycker verkligen att världssvälten borde få större utrymme också! Även om jag är bland de skyldiga som inte direkt lyfter frågan på min blogg.

Hampus Eckerman sa...

Vad Biggler försöker säga att de är löjligt att tala om offren på den israeliska sidan eftersom de är så oändligt färre än de palestinska? Är det inte så, Biggles?

Biggles själv skriver förstås enbart om världssvälten på sin blogg. Jag tittade in och det verkade som om han skrev om operativsystem och musikvideos, men det var förstås en illusion. Inte kan han han värdera musikvideos mer än döda afrikaner och palestinier?