onsdag 10 juni 2009

Små människor

Det finns något jag tycker värre om än pedofiler som begår sexuella övergrepp mot barn. Som jag tycker värre om än män som misshandlar kvinnor till döds inom hemmets fyra väggar. Som jag tycker värre om än alla Englamördare, Knutbypastorer och Arbogamörderskor tillsammans. Och det är vanliga människor bakom sina datorer. [Här fanns tidigare en länk.] Internetpöblen, hopen som skriker efter blod. Som piskar upp en hatstämning. Även om dessa som i just detta exempel är omyndiga barn. (Jag är inte säker på att det är fallet med alla som gapar och svär dock.)

Det är ni som skulle springa först i medborgargardet och lynchmobben. Ni rättfärdiga som aldrig (!) gör fel, som aldrig går över gränsen, men som inte har hjärta nog i kroppen att känna, inte hjärna i skallen att tänka efter.

Bakom era tangentbord kan ni spy ut er galla utan att riskera något. Ni är i sanning små människor.

Uppdatering: Lyckligtvis har någon stängt ner bloggen tillhörande den 16-årige pojke som misstänks för att ha mördat en 15-årig flicka i Stureby. Jag brukar aldrig länka till sådant men i just det här fallet gjorde jag ett undantag då det var ett exempel på hur anonymiteten på internet kan skapa monster av dem som kommenterar. Man pratar om alkolås i bilar. Det borde finnas aggrolås på tangentborden.

Inga kommentarer: