tisdag 16 juni 2009

Skumt!

Miljöpartist gripen i riksdagen för något ingen verkar veta vad det är. Skumt!


Uppdatgering: DN har nu uppdaterat sin artikel med fler förklaringar. Därför är det kanske inte så skumt, mer än att det känns lite överdrivet att kalla på polis. Men jag vet ju inte exakt vad som hänt.


Ännu en uppdatering: Det verkar alltså vara så att personerna på riksdagens åhörarläktare haft på sig tröjor med det inte helt nya budskapet Kärnkraft - nej tack, inför omröstningen om just kärnkraft. De har rest sig och tittat ner i plenisalen, så att budskapet synts, och därmed misstänks de ha gjort sig skyldiga till "störande av förättning". Kristina Alvendal (M) är, så klart, upprörd. Det rör ju hennes meningsmotståndare som på detta sätt protesterat mot något Alvendal och hennes partikamrater tycket är toppenbra.

Det är alltså förbjudet att på riksdagens åhörarläktare bära en t-shirt med budskapet att man inte vill ha kärnkraft. Då blir man gripen och kvarhållen av polis. Men att sälja ut våra gemensamt ägda bostäder till privatpersoner eller att skriva skrivelser baserade på personligt tyckande, för att stoppa en blåklassning av en byggnad, det är helt i sin ordning. Häpp.

Uppdatering ännu en gång: Vem ringde polisen? När man går in på riksdagens läktare får man ju gå igenom en säkerhetskontroll typ flygplats. Såg man inte där att åhörarna hade t-shirts på sig som ansågs olämpliga? Om personerna stått utanför riksdagen och delat ut flygblad lär väl tröjorna suttit på redan? Jag får känslan av att det var deras blotta närvaro som irriterade någon/några och att dessa inte var riksdagens personal utan att de senare agerat efter att klagomål inkommit. Men det är ju en ren spekulation. Jag har ju bara kunnat läsa vad som står i tidningarna. F ö tror jag inte Kristina Alvendal ens gjort det innan hon uttalat sig i frågan.

7 kommentarer:

Hans G J sa...

"För att se bättre reste sig hon och vännerna – som kom från Gröna Qvinnor där Ewa Larsson är ordförande – upp i bänkraderna."

Vad dom skulle se bättre framgår inte av referatet. Resultatet brukar finnas på en stoooor anslagstavla...

Bloggerskan sa...

Men det är ändå konstigt. Får man inte luta sig fram över räcket och titta ner i plenisalen?

victor sa...

Det framkommer ju att de hade T-shirts på sig med en politisk text. Att man inte får "yttra opinion" från åhörarläktarna i Riksdagen är ingen nyhet (och något väktarna påminner en om när man går in).

Bloggerskan sa...

Endera har jag inte läst ordentligt första gången eller så har DN uppdaterat artikeln för det där med t-shirt-trycken såg jag inte när jag läste första gången.

Å andra sidan tycker jag kanske att det är lite väl att kalla på polis...

Artikeln har definitivt ökats på sedan jag publicerade mitt inlägg. Med bl a kommentarer från regeringspartierna...

victor sa...

Får i så fall be om ursäkt ifall min ton var lite hätsk!

Och ja, det kan verka lite överreaktion med polis och allt fast reglerna är samtidigt väldigt tydliga.

Bloggerskan sa...

Ingen fara. Men man blir ju lite putt på DN som petar in mer info i artikeln så man framstår som smått förvirrad som bloggare...

Christoffer Willenfort sa...

Bloggningsrekomendation. citera artickeln (elelr relevanta delar) i bloggen och länka till resten.

då märks det tydligt om det har uppdaterats efter publicering.

/C