onsdag 17 juni 2009

Glenn Hysén som landmärke

På Facebook läser jag en kommentar hos en kompis om hur folk spelat fotboll med Glenn Hysén som domare. Minns plötsligt den där gången då lille mannen skulle introduceras för sin svärmor. Det var sommaren 2005 och vi kom från Skåne där vi firat midsommar, via Danmark och Småland. Modern bodde fortfarande med sin man i Torslanda som är en av Göteborgs välmående förorter. Närmare bestämt i ett gammalt sommarstugeområde som nu är permanentboende. Där bor även Glenn Hysén. Lille mannen, som då var min särbo, skulle en morgon ut och springa då han fann omgivningarnas småvägar lämpade för detta.

Efter en timme började jag oroa mig för var han tagit vägen. En timme och tio minuter. En timme och femton minuter. Ingen liten särbo. Minutrarna (jo, jag vet att det heter minuterna) är långa när man oroar sig. Till slut hoppade jag in i bilen och började köra runt på småvägarna i området. Körde den slinga som går runt hela området utan att se någon person i joggingkläder. När jag kört varvet runt, som börjar ungefär vid Glenn Hyséns hus, började jag oroa mig på allvar. Påbörjar ett andra varv när jag får se en svettig varelse framme längs vägen, en bit upp i backen.

Det visade sig att joggaren i fråga hade sprungit ut medan Glenn Hysén stod och tvättade sin bil. Så han använde Hysén som landmärke för när han skulle ta av från huvudvägen igen. Bara att Hysén hann tvätta klart sin bil och gå in igen. Så när varvet var avslutat fanns inget landmärke och lille mannen fortsatte springa där längs vägen. Frågan är när han skulle insett att han kommit fel...

Inga kommentarer: