onsdag 24 juni 2009

Arlas maffiametoder

Häromdagen såg vi mjölkbilen åka förbi på vägen vid Torpet på väg mot Milkos mejeri i Karlstad. Den hade varit uppe och hämtat mjölk hos grannen. Några minuter senare hörde vi kossorna mua glatt uppe ifrån ladugården när de åter släpptes ut efter mjölkningen. Mindes när jag som liten grillade med grannens familj och vi alltid fick iskall, färsk mjölk till korven. Direkt från korna. Mjöken var av den där kvaliteten som lämnade en vit mustasch på överläppen.

Nu verkar det som om det finns konkreta bevis för det vi länge misstänkt. Att Arlas kör med rena maffiametoder för att skapa sig en monopolställning med sin danska mjölk. Därför vill jag bl a rekommendera Emåmejeriet i Hultsfred som säljer Smålandsmjölk till butiker i Småland och Östergötland. Mycket god och färsk mjölk som vi alltid köper när vi befinner oss i vårt småländska hem. Liksom vi köper mjölken från Milko när vi är i Värmland. Här i Stockholm är det dock svårare...

Enligt min källa skall Arla ha upplyst sina mjölkbönder om att om de tänkte fortsätta leverera mjölk till andra mindre mejerier kan de glömma att leverera till Arla. Likaså verkar Arla nu försöka knyta upp dagligvaruhandlarna med avtal där de förbinder sig att bara sälja Arlas mjölk.

2 kommentarer:

Angelica sa...

Jättegammalt inlägg, jag vet, men jag måste bara kommentera för jag blir så glad när jag läser att du köper mjölk från Emåmejeriet. Jag har bott i Hultsfred och köpte alltid mjölk från Emåmejeriet! Närproducerat är bra! :)

Bloggerskan sa...

When in Småland. :) Tyvärr har Arla köpt upp Milko så nu är det svårt att hitta ickemonopoliserad mjölk i Värmland, liksom Stockholm. Här gick jag över till Änglamark i tron om att det var Coop som ägde det. Men det verkar tydligen vara Arla bakom den mjölken också...