fredag 26 juni 2009

I förgrunden

En av mina bloggvänner säger på Facebook att Michael Jacksons Thriller stod i bakgrunden under livet i början av 1980-talet. Medan andra grupper stod i förgrunden. Och fortfarande står.



Mina två mest spelade vinylskivor alla kategorier är Depeche Modes A Broken Frame och U2:s War.


Aaaahhh, hur många gånger har man inte hört det där, this song is not a rebel song, this song is... Jag tror det är svårt att uppskatta hur mycket Depeche, U2 och deras musik betydde för mig och den människa jag blev. De hjälpte liksom till att skapa mitt eget liv, min egen stil, min egen smak. Ingen av mina kompisar i Karlstad förstod deras storhet. De lyssnade endera på svensk pop eller hårdrock. Så jag letade mig utanför stan, genom brevvänner och vänner träffade på annat håll och kunde inte vänta på att få flytta därifrån. London, Stockholm. Bort.

Ja, den här musiken har verkligen varit min förgrund.

3 kommentarer:

Sara sa...

Jag hör till dem som upptäckte dessa lite senare. De fanns allt med men deras storhet kom nog på mig först efter min allra mest intensiva musikperiod.
Men det är väldigt väldigt bra. Fortfarande.

Malinka sa...

Sommaren 1983 eller 1984 – jag vet inte, för det finns inga andra riktmärken i den sommaren att fästa sig på – bestod av War i min silverbandare, i solen på min morbrors brygga, tillsammans med min landetkompis Camilla.

Antagligen utspelade sig just den scenen bara någon gång, men det var där som War fastnade. För gott. Så jag tänker alltid brygga och sol när jag hör den (mycket förvirrande, eftersom snöiga videon till New Years Day också sitter som berget i huvudet).

Förresten upptäckte jag idag att War är en utmärkt skiva att springa till. Svårt bara när man inte kan sjunga med.

Bloggerskan sa...

Sara,
Jag det är det som är det spännande, att det håller än.

Malinka,
Sommaren 1983 var jag på språkresa i Eastbourne. Lyssnade på Heaven 17och Depeche Mode och Visage. Skulle börja 9:an. Sverige vann Davis Cup i just Eastbourne. Betraktade mig själv som synthare...

Sommaren 1984 jobbade jag på Gustaf Frödings födelsehem som är muuseum samt på mammas jobb. Började gymnasiet på hösten. Alltså mycket som hände men jag minns inga stora händelser i Sverige eller världen... Det var nog mycket Simple Minds och Human League och sånt, tror jag. Duran Duran. Utöver ovanstående grupper då.