torsdag 18 juni 2009

Ingen ändring för kvarteret Negern

Lantmäteriet, Värmlands Muséum, Länsstyrelsen m fl vidhåller ståndpunkten att kvarteret Negern i Karlstad skall fortsätta heta så. Därför att det gjort det väldigt länge. Det är ungefär samma argument man kan höra från högerkristna som vill förbjuda andra familjebildningar än heterosexuella kärnfamiljer. Det skall heta så för att det alltid hetat så, oavsett om namnet kom till p g a en rasistisk diskurs. Det antirasismforskningen kommit fram till på senare år avfärdar myndigheterna helt enkelt med att det rör sig om enskilda personers tyckande.

Som född och uppvuxen i Karlstad skäms jag å dessa myndighetspersoners vägnar. Vilket kanske är bra då de inte verkar ha vett att göra det själva.

2 kommentarer:

Mustardseed sa...

Men herregud så otroligt j-kla puckat. Ursäkta språket, men jag blir så trött.

Var kan man vända sig för att överklaga en sån här sak egentligen? Det här är en sån där principfråga där jag känner att jag skulle kunna vara arg ända upp i högsta domstolen...

För övrigt står det till och med i SAOL att ordet "kan uppfattas som nedsättande".

Bloggerskan sa...

Jag vet faktiskt inte var man kan överklaga detta. Länsstyrelsen skulle jag sagt om inte de också tyckt att det varit helt OK. Regeringen?