fredag 5 juni 2009

Kinsesisk influensabekämpning

Kineserna verkade paniskt rädda för svininfluensa. Här har vi en ögonblicksbild från China Easterns flyg från Seoul när det landar på Pudong Airport i Shanghai. Ombord kommer fem av dessa figurer och lyser oss alla i pannan med någon slags febermätare samt fotograferar operationen. De som hade förhöjda värden fick en termometer inkörd i munnen efter ordern:

- OPEN YOUR MOUTH!

Kineserna flinade rått och tog upp sina mobiler och började fota. Det gjorde även vi.

Utöver detta fick vi skriftligen garantera, med hot om dryga böter, att vi varken nös, snorade eller hostade.

I hela Kina har man kunnat rapportera ca 50 fall av svininfluensa. På 1,3 miljarder människor. kanske beror det på kontrollen på planen? ;)

7 kommentarer:

meta sa...

Jag tror det beror på deras bittra erfarenheter av fågelinfluensan för några år sen.

meta sa...

Alltså själva kontrollerna. Och det är nog bra att de gör det! :-)

Bloggerskan sa...

Meta,
Ja, förmodligen. Och för att visa att man göra något.

DLM sa...

Jag vaknar fortfarande upp kallsvettig på nätterna av en dröm där humanoider i rymddräkter lyser med laser på mig och stoppar ner långa metallföremål i halsen på mig. En av dem tar av sig sin hjälm och tittar på mig med sina helgröna pupillösa ögon och talar om för sina kollegor att: "- Kollegor, den här spar vi för mer genopmgripande experiment!"

Bloggerskan sa...

Det beror inte på att du flugit i Kina utan att du sett för mycket Babylon 5 och Star Trek.

Ms Spider sa...

Inte fullt så oroliga men ändå är de i Tyskland. Kom hem från NYC i morse och hälsodeklaration var obligatorisk, och sedan fick alla gå förbi hälsoteam i rymddräkter - eller i alla fall bra nära - när vi klev av och så kollades deklarationerna. Misstänkta fick gå åt sidan. De som kände sig skruttiga skulle sitta kvar och vänta på läkare.
Själv fick jag deklarera var jag kommer att befinna mig de närmsta 7 dagarna. Jag har ingen aning men jag antar att jag kommer vara här på min adress...
Suck!

Bloggerskan sa...

Ann-Katrin,
Antar att du också fick skriva var du varit senaste veckan.

Redan när vi beställde våra visa i Stockholm fick vi svara på om vi varit i USA eller Mexiko... ;)