fredag 12 juni 2009

Duh!

Tar paus i protokollsskrivandet och brygger ännu en kopp kaffe samt kollar nyheterna på nätet. Folkhälsominister Maria Larsson (KD) tycker tydligen att hennes jobb är viktigare än resten av världens. WHO gick ut med hemligstämplad info till alla regeringar och meddelade att de tänkte uppgradera svininfluensaepidemin till en pandemi. Detta skulle man tillkännage vid en presskonferens hos WHO.

Men Maria Larsson har inte tid att vänta på sådant. Hon kallade, som enda regeringsrepresentant i hela världen, till presskonferens och förekom WHO. Och det förklarar hon såhär:

"...regeringen såg det praktiskt möjligt att ha en snabb presskonferens för att förklara hur situationen ser ut i Sverige..."

I Sverige har hittills 15 personer drabbats av en snabbt övergående förkylning till följd av viruset. (Om jag varit presschef på WHO hade jag ju fått lust att stryka Sverige från infolistan, så att de fick informationen samtidigt som pressen...)

Det är nästan lite psykopatbeteende över det här. Som när en mig närstående fick sparken från sitt jobb och hans chef valde att berätta det på veckomötet inför alla andra på avdelningen. Typ "och så skall vi säga upp NN". Efteråt frågade min närstående sin chef varför han inte kunnat ta det enskilt varpå chefen svarade sin varslade underställde:

- Det här sättet kändes bäst för mig.

2 kommentarer:

meta sa...

Jag läste det också. Och är fortfarande helt chockad över att en minister i lilla Sverige anser sig stå över ett världssamfund som WHO ändå är.

Bloggerskan sa...

Och som vanligt kommer regeringen undan med det. Det blir nån pliktskyldig artikel nånstans och sedan släpps det.