söndag 10 januari 2010

Veckans gåta

Trut eller fiskmås?



7 kommentarer:

Ulla Wennberg sa...

Är inte detta en ung trut? den ser så stor ut?
Fina bilder f ö!

Bloggerskan sa...

Tack, Ulla. Ja, vi har konsulterat åra fågelböcker och unga fiskmåsar och unga trutar ser rätt lika ut. De kommer ju från samma fågelfamilj. Men när vi tittar på pippins öga inbillar vi oss att det är en fiskmås. Den här har riktigt mörka ögon utan röda inslag.

Kul dock att dom var så lättfotograferade.

Ms Spider sa...

SER du väl att det är en Trånd! En trånd för de som inte känner till det är en korsning mellan trut och fiskmås som tror att han är en and. De är vanligt förekommande i snörika vatten och försöker göra det bästa för att smälta in och lådsas att de är änder. Om du studerar föttena npterar du dock att benen bara är svagt orange och även näbben avslöjar trånden och gör den relativt enkel att särskilja från en vanliga and...
Nej, skämt å sido har jag aldrig riktigt haft koll på skillnaden mellan fiskmås och trut rent generellt. Måsen är väl störst men jag bryr mig egentligen mest om vem som skränar värst. Nu saknar jag dem dock - finns inte en mås inom synhåll där jag bor...

Bloggerskan sa...

Haha! Trånd. Ja, dom trivs där bland änderna men jag tror det snarare handlar om att vattnet är varmt där...

Truten är större men båda hör till samma familj, Larus. Larus canus ärden vanliga fiskmåsen, Larus fuscus är gråtrut och Larus argentatus silltrut eller om det var tvärtom på de två sista?

Vanligen skiljer man de vuxna genom att truten har en röd fläck på näbben och är rödare kring ögonen. Men ungfåglarna är svårare att skilja åt.

Ms Spider sa...

Aha! Tack!!! Nästa gång jag är vid havet ska här letas fläckar :-)

DLM sa...

Egentligen skulle fiskmås heta dvärgtrut... Larus nanos

Bloggerskan sa...

Hahahaaaaa! Han är lång och smal (kanske inte på mitten då), och har tomtar på loftet. Men jag älskar honom ändå! Eller kanske just därför.