söndag 10 januari 2010

Festligt i efterhand

Så här långt efter Nobelfesten har jag läst kommentarerna kring att Dagens Nyheters chefredaktör Gunilla Herlitz sparkat inte bara DN:s fast anställda korrar utan också frilansande modeskribenten och redaktionschefen på Bon, Linda Leopold. Detta för att Leopold varit lite tyken i sina kommentarer kring klänningarna på Nobelfesten. (Det är väl vad modeskribenter brukar vara i samband med Nobelfesten, helt i sin ordning.)

Leopold skrev bland annat att Madeleine Bernadotte borde byta stylist för att inte förväxlas med en gran, att orsaken till att man inte vill avslöja vem som designat Silvia Bernadottes blåsa är att hon verkat draperat sig i gardinerna från Drottningholm och att Hertha Müller är det "tjusigaste som kommit från Rumänien sedan Dracula".

Hur kul som helst och helt sant. Men på liberala Dagens Nyheter gillades det inte. Chefredaktören som började med att hota med att säga upp alla anställda så dom skulle få söka om sina jobb meddelade genast att Leopold aldrig mer kommer få skriva för den malliga morgontidningen.

Dagens Nyheters chefredaktör gillar inte yttrandefrihet när den drabbar the high and mighty, uppenbarligen.

I Dagens Media kommenteras händelsen så här av en kommentator vid namn A. Sultzberger, den 22 december.

"Nyårsprognos - Förutsägelser inför 2010:

1. Gunilla Herlitz tjänst görs om så att hon blir enbart vd. I Dagens Media kommenterar hon: "Jag kände att det var dags att renodla rollen så när jag Jonas gav mig denna chans så nappade jag på en gång. Jag har under en längre tid känt mig splittrad och jag är glad att Jonas uppmärksammade mitt bryderi."

2. Från Bonnierkoncernen utgår ett pressmeddelande med rubriken DN RENODLAR OCH SATSAR FRAMÅT. Pressmeddelandet är undertecknat av Jonas Bonnier och under en väl undangömd mellanrubrik - MINDRE ORGANISATIONSFÖRÄNDRING - står det att Gunilla Herlitz hädanefter enbart ska vara vd. Jonas "är glad över att ha hittat en lösning som tillfredsställer båda parter. Nu ska vi blicka framåt och se hur vi kan utveckla och DN:s roll som Nordens största dagstidning"! Jonas har skrivit under, men i själva verket har pressmeddelandet skrivits av Kreab till en kostnad av 240.000:-- ex moms.

3. I december skriver Linda Leopold återigen om klänningarna på Nobelfesten."

Humor! För DN:s läsares skull kan man ju alltid hoppas att profetian går i uppfyllelse.

Inga kommentarer: