lördag 2 januari 2010

Lite sans i debatten, please!

Regeringen har via miljöminister Andreas Carlgren gett tillåtelse till jakt på 27 av Sveriges nära 250 vargar. Det hela baserat på att Riksdagen fattat beslut om att vargstammen skall ligga på en viss nivå. Till denna jakt har jägare fått anmäla sig. 1 200 kände sig hugade och tydligen har myndigheterna inte infört några begränsningar i stil med att medelst lottning låta t ex 27 jaktlag skjuta varsin varg. Idag inleddes jakten och inom bara några timmar var minst 22 vargar fällda och ett okänt antal skadeskjutna. I Dalarna har antivarglobbyn varit särskilt högljudd och tämligen militant, inte helt oväntat verkar man ha skjutit när på dubbelt så många vargar som tilldelat i Dalarna. (Uppdatering: Så är tydligen inte fallet, utan det är någon av de Stockholmsbaserade tidningarna, glömde tyvärr länka, som påstod detta under lördagskvällen. Överskjutningen i Dalarna ser nu ut att ha varit 1 varg.) Det är lätt att få en bild av skjutgalna jägare som i dagar spårat vargarna på skoter för att kunna panga på så snart startskottet gick i morse.

Jag är uppvuxen i stan (Karlstad), i ett jägarhem. Min far tillbringade i stort sett varje helg under jaktsäsongen i skogen jagande hare, rådjur och älg. Jag är uppfödd på viltkött och saknar det oerhört nu när jag inte har direkta leveranser in i frysen längre. Samtidigt gillade både han och hans bror ovanstående serie mycket. Och jag lovar att dom höll/håller på älgen. Jakt är så mycket mer än själva skjutandet. Naturupplevelsen, de långa skogspromenaderna, sällskapet av hunden. Att fälla upp sitsen på ryggsäcken en kall men solig dag i skogen, sätta sig ner och öppna kaffetermosen och bara sitta där och njuta av skogens ljud. I många fall misstänker jag att pappa lika gärna kunde lämnat bössan hemma.

När vargen återvände till Värmland i början på 1980-talet blev jag glad. Jag kunde inte förstå Nordvärmlänningarnas rädsla för detta skygga djur. Själva bodde jag i villa i en förort och några vargar inpå husknuten var det knappast tal om. Jag antog att gnället över vargens återkomst snarare hade med konkurrens om älgen att göra. Eftersom vargar, tvärtemot antivarglobbyns skrämselpropagande, främst äter älg, inte små barn. Jag har ganska svårt att se det nödvändiga i den nu pågående vargjakten. Om man dessutom skall använda argumentet att vargen är farlig för människor så kan jag genast räkna upp andra, tvåbenta, grupper som är mycket farligare för oss människor.

Men när jag läser kommentarer på nätet om den jakt som nu inletts blir jag lite ledsen. Det är framförallt två saker jag reagerar över.

1. Det kan komma som en överraskning för vissa, men få jägare är som dem som skildrades i filmen Jägarna. Det kan vara lätt för en stadsmänniska i TV-soffan att tro motsatsen, men jag skulle tvärtom våga mig på att säga att dessa bindgalna rednecks är ganska få. Snarare är de jägare jag känner ungefär som Lars Mortimers Edwin i Hälge. Det gör mig ledsen att folk gladeligen buntar ihop alla jägare med omdömen som att ingen av dem kan vara riktigt klok eller att de inte skulle kunna utföra jakt på myndighets uppdrag för att hela gänget är berusade under jakten. Eller att jakten skulle förbjudas för att vissa jägare inte borde haft jaktlicens.

2. Låt oss lämna vargen för ett tag. Säg att vi plötsligt skulle sluta skjuta rådjur, harar och älgar. Alla jägare får plugga igen sina bössor och inte ens jaga älg några veckor på hösten. (Kommentaren i slutet av artikeln är skrattretande, det är därför jag länkar.) Hur länge skulle det dröja innan köttätande dubbelmoralister (för jag misstänker att väldigt många av jaktkritikerna äter kött) började klaga över hur dyrt det blivit med kött? Nu när efterfrågan på fabrikskött ökat då viltkött är förbjudet. Hur länge skulle det dröja innan klagomålen började komma över alla dessa rådjur som invaderat våra villaträdgårdar och ätit upp våra pietetsfullt skötta rosor? Och då har jag inte tagit upp hur en kraftigt ökad älg- och rådjursstam skulle påverkar trafiksituationen när djuren söker sig ut på vägarna då det blir trångt i skogen?
Men det är kanske smällar man får ta? Tills vargstammen växt sig så stark att älgen får en naturlig fiende som klarar att hålla stammen på en rimlig nivå? Det skulle ju också innebära att bönder fick sluta servera sina djur på silverfat till vargarna, d v s ha djur gående ute. Rimmar för övrigt ganska illa med djurvännernas krav på att inte stänga in djur i onödan.

Nej, det är nog rimligt att jakt bedrivs på vissa djur. Därmed inte sagt att beslutet om vargjakten är korrekt. Jag har inte läst in mig på detta, har de som uttalar sig på nätet det?

4 kommentarer:

Sara sa...

Jag har under min uppväxt (och känner även ff) kommit i kontakt med ett ganska stort antal jägare och måste säga att jag känner till båda sorter. Jag skulle inte säga att de olämpliga är få. Hur många är för många, dessutom? Oavsett så tycker jag det är galet att acceptera att ens ett fåtal olämpliga jägare skickas ut på mördarstråt med statens godkännande. Men självklart gäller det inte alla.
Om vi nu ska fortsätta denna hetsjakt (som det till viss del blivit, inte bara på varg faktiskt), måste det till hårdare kontroller. Allra helst hade jag sett att man haft professionella jägare som skötte allt vad viltvård heter.

För viss avskjutning krävs nu när vi skapat den situationen. Däremot köper jag inte att vi ska skjuta vissa djur för att det annars blir för få av en annan art att jaga. Det är total vansinne.

Men den hetsjakt som skett idag på vargarna är mer rätta anmäld. Dåligt skött från början till slut. Inte minst är beslutet knepigt underbyggt.

Jag hoppas att jag en dag får se en värld där det inte ses som ett fritidsintresse att mörda. Men jag tror dessvärre inte det.

Bloggerskan sa...

Men Sara,
Känner du någon av de jägare som idag jagat varg? Känner du till deras alkoholvanor? Jag börjar tröttna på utmålandet av jägare som alkoholiserade, blodtörstiga mördare. Och menar du verkligen att det är mer rätt att "mörda" som du kallar det om man är anställd av staten för att göra det?

Jag känner bara inte igen bilden ni målar upp av jägare. Att min far och hans jaktkompisar skulle supit sig fulla innan dom tog bilen ut i skogen varje helg. Att dom fulla skulle klarat att vandra mil i skogen, att dom skulle klarat att ta hand om de ganska stora djuren. För mig är den bild som målas upp inte praktiskt möjlig.

Sara sa...

Nej, jag säger inte att jag vet vilka de 12.000 jägarna är eller att jag kan deras alkoholvanor. Jag säger inte heller att din far skulle ha varit en olämplig jägare. Det jag säger är att bland jägare jag känner till förekommer både ren inkompetens att jaga (dvs skadeskjutning inte varit ovanligt) och det finns de som i sitt beteende, bla alkoholproblem men även bristande känsla för att minimera lidandet, borde anses olämpliga. Jag säger inte alla är olämpliga eller ens hur många som är det. Men att det faktiskt bevisligen finns olämpliga jägare. Hur många är acceptabelt? 10.000 älgar skadesköts i årets älgjakt, är det "ett svinn" som vi får räkna med? Är det okej?

Jag accepterar inte jakt alls eg enligt min egen livsåskådning och syn på levande varelser, men inser att det till viss del (och då INTE för att främja annan jakt) måste till pga den situation vi satt oss i. Och när det då får ses som tvunget anser jag att det bordes läggas större ansvar på staten att ha koll på vilka som är berättigade att utföra det.

Bloggerskan sa...

Men när ni vill att professionella "kontraktsmördare" skall jaga vargen så sker det ju utifrån en generalisering av jägare i allmänhet. D v s att för att det finns jägare som super sig fulla och skadeskjuter djur så diskvalificerar det samtiga jägare från att på statens uppdrag skjuta de djur staten bestämt skall skjutas.

Jag har öht svårt för sådana generaliseringar. Däremot tycker jag absolut att man skulle se över vilka som får jägarlicens, men vet inte vilka regler som gäller idag. Att man måste ha avlagt jägarexman och skjutprov, ja, men i övrigt? Och jag tycker, som redan sagt, att den här tilldelningen av licens till 12 000 jägare för 27 vargar är fullständigt absurd. Men jag antar att det har något med jakträtt att göra.