onsdag 18 mars 2009

Vad hände när vi föddes?

När min far föddes den 26 oktober 1935 hade Myteriet på Bounty med Charles Laughton och Clark Gable tilldelats en Oscar för bästa film.

Min far delade födelsedag med följande personer:

Zhengde, Kejsare i Kina (d. 1521), Georges Jacques Danton, fransk revolutionär (d. 1794), François Mitterrand, fransk president (d. 1996), Mohammad Reza Palavi, shah av Iran (d. 1980), Hillary Rodham Clinton, Utrikesminister i USA och Evo Morales, president i Bolivia.

En smått otrolig lista på skorpioner...

Fyra och ett halvt år senare föddes min mor, den 28 februari 1940. Då var det i stället filmen Marty med Ernest Borgnine och Betsy Blair som fick en Oscar.

Om man var designintresserad kunde man sjunka ner i denna stol, Pelican Chair av Finn Juhl.


Mamma delar födelsedag med Michel de Montaigne, fransk författare och filosof verksam på 1500-talet, den franske filosofen Ernest Renan, född 1832 samt hennes två år yngre födelsedagskompis Brian Jones från The Rolling Stones.
Lille mannen föddes, 20 november 1955 och hans fellow scorpions är bl a den romerske kejsaren Maximinus (d. 313), påven Pius VIII (d. 1830), sångerskan Barbara Hendricks och Beastie Boys Mike D.

Människor med stil och pengar kunde köpa denna skapelse av Herbert Hirche.


Svärföräldrarna lyssnade kanske på Autumn Leaves av Roger Williams och Hernando's Hideaway med Johnston Brothers

Här har vi UK-ettan med Johnston Brothers



När jag föddes 6 mars 1968 fick filmen Oliver om Oliver Twist en Oscar för bästa film.

Själv delar jag födelsedag med Gabriel García Márquez och Pink Floyds David Gilmour.

Mamma och pappa kanske lyssnade på Love is Blue" med Paul Mauriat eller Cinderella Rockefella med by Esther & Abi Ofarim.




Jag kan nog lova att dom inte satt i denna stol.

Min syster föddes den 16 februari 1979 när denne man var hot news. (Man hade ju ännu inte förstått exakt hur illa det skulle gå med revolutionen. Att en amerikansk tidning framställer honom som ondskan själv handlar nog mer om störtandet av deras kompis och pappas födelsedagskollega Shahen av Iran.)


och mamma och jag grinade på bio till Kramer mot Kramer. En film som låg i tiden då när pappor började vara föräldralediga.

När syrran föddes lyssnade vi inte bara till Ted Gärdestad, Björn Skifs och Tomas Ledin utan också till USA-ettan Do Ya Think I'm Sexy? med Rod Stewart och UK-ettan Heart Of Glass av Blondie.

Denna stol var toppen av design.


Att min syster är en särdeles stönig och enveten person kanske kan förstås i sammanhanget av att hon delar födelsedag med följande personer:

Kejsaren Yingzong of China (d. 1067), kung Ludvig XV av Frankrike (var inte han rätt fet?) och (hehe) John McEnroe!

Blondie var het där i början av 1980 för när svågern föddes den 30 april 1980 låg hon etta både i USA och UK med Call Me.



Jimmy Carter hade ännu inte lämnat över till Ronald Reagan. På bio tittade folk på Ordinary People.

Svågern delar födelsedag med kungligheter som Drottning Maria II av England, kung Karl XVI Gustaf och Lars von Trier.

Och skulle man efter alla stolar få lust på ett bord var detta högsta mode.

Källa.

2 kommentarer:

Sara sa...

Visst var det lite spännande? Man kan grotta ner sig i det där hur länge som helst.

Bloggerskan sa...

Ja, jag tror jag skall göra om inlägget lite, det blev så tungt med alla bilder. Men attans vad kul! I synnerhet jämförelsen mellan lillsyrran och John Mc Enroe... :)