tisdag 17 mars 2009

Sur!

Ikväll är jag på ett formidabelt dåligt humör. På min kurs skall vi skriva personporträtt och jag har fullständig idétorka. Kommer inte på en enda person att intervjua (jag får inte känna personen) och än mindre vilken vinkel det hela skall ha. Så om någon där ute känner att de väldigt gärna vill berätta om sitt liv, sina drömmar, sitt jobb... ja, what ever så räck upp en hand.

Sedan skall vi om ett par veckor skriva reportage. Samma lördag som jag är upptagen i Karlstad. Jag har därför beslutat att skriva reportaget om mitt arrangemang i Karlstad, vilket kommer bli fantastiskt bra. Därför frågade jag läraren om det går an att jag är borta från genomgången på lördagen och reser till platsen för reportagehändelsen i fråga i stället. Hon svarar att då får jag avdrag med två lektioner (vi får vara borta högst fyra gånger à 2h45 på kursen). Aha, så det är viktigare att vara närvarande än att leverera ett bra reportage!

Senare meddelar samma lärare att om vi inte vill skriva reportaget just denna lördag behöver vi inte göra det men vi måste infinna oss kl 9.00 på lördagen för genomgång. (En genomgång som alltså kunde getts vilken ordinarie kursdag som helst.) Jag frågar då hur många timmar vi förväntas vara där på lördagen.

- Två timmar.
Jaha! Så om jag reser iväg för att göra ett toppenreportage den dag som vi skulle skriva reportage så får jag fem och en halv timmes avdrag. Men om jag ger fan i min fina reportageidé och gör något halvdant och är närvarande två timmar, då slipper jag bli straffad genom tidsavdrag.

Så nu ser det ut som att jag endera får köra in till stan (bor ju för fasen vid E18 så det bara är att bränna iväg mot Värmland), betala dyrt för parkering, sitta av dessa två timmar och sedan köra mot Karlstad och komma fram mycket tröttare än om jag fått starta direkt hemifrån.

Eller bli uppförd som frånvarande vid två kurstillfällen. Och därmed bara ha två kurstillfällen "till godo" om jag skulle bli sjuk eller jobbet skulle kräva att jag är frånvarande.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Anna Karin,

Jag läser din blogg från Normandie varje dag...
Många svenska feminister har jag intervjuat de senaste åren, och ger gärna tillbaka tjänsten... Jag ställer gärna upp för en intervju, om min profil kan passa dig (en fransk feminist, 26, som pluggat svenska och doktorerar i sociologi samt strejkar just nu på universitetet i Frankrike).

Mejla gärna!
^_^

Élise.

Ms Spider sa...

Intervjua kvinnan som skriver här: http://angrymotherhitsback.blogspot.com/

Känner henne inte personligen men jag känner en som känner henne. Följer hennes blogg och gillar den skarpt. Visserligen kan du inte resa dit för att intervjua (hon bor i USA, men är, om jag inte är ute och cyklar, brittiska), men det går kanske att göra en intervju över nätet?

Ingen aning om hon ställer upp på intervju men det kan ju vara värt ett försök, hennes blogg och din har vissa likheter. Kan vara intressant att se hur lika det kan vara trots att man är olika...

Bloggerskan sa...

Tack Elise och Ann-Katrin,
Dessvärre är kravet på oss att vi skall intervjua live. (Det är en del av uppgiften att träna intervjuteknik öga mot öga.)

Däremot behåller jag era erbjudanden/tips för framtida idéer, när jag får bestämma helt själv! :)

/Anna-Karin