måndag 9 mars 2009

En kväll i tunnelbanan

Alla dar som den vanliga vardan. Eller inte, förresten. Klockan strax efter åtta ikväll var jag på väg hem med gröna linjen. I båset framför mig sitter en stor karl med ruffigt utseende. Denne håller på och putsar sina skor och pratar för sig själv om snygga kvinnor. Allmänt otillräknelig, en sådan där som man undviker att möta blicken på. Då kommer snubben med det mystiska stränginstrumentet på. Han spelar på gröna linjen och ser ut som en rom från Östeuropa någonstans. Den store med skokrämen har plockat fram en hårdporrtidning och håller upp och visar bilderna för mannen med instrumentet (pun unintended!). Denne slår sig intresserat ner. En broder, minsann! Oj, se vilka knullscener! En yngre man med rastaflätor och stora hörlurar får syn på dessa två och börjar gapskratta. Så kul dom är männen med porrtidningen!

Själv försöker jag läsa senaste numret av Språktidningen men känner mig lätt malplacerad där i vagnen. Lyckligtvis är vi då framme vid min station och jag kan lämna männen åt sitt lilla nöje. Den 9 mars i världens mest jämställda land.

Inga kommentarer: