måndag 6 april 2009

Vilken roll spelar Wanja Lundby Wedins kön?

Tidigare har jag valt att inte dra för höga växlar på Wanja Lundby Wedins kön men ju längre det här drevet gått har jag blivit allt mer övertygad.

Jag kan faktiskt inte annat än att fundera på varför Wanja Lundby Wedin jagas som en räv på rävjakt medan landshövdingen Göran Tunhammar lämnas i fred. Jag kan inte riktigt förstå varför Mona Sahlin får utstå kritik för sitt samarbete med (V) när Jimmie Åkesson slipper undan drev trots att han sitter på Finlandsfärjor och sjunger vit makt-låtar. Jag noterar också att Maria Borelius fick gå för att ha anlitat en barnflicka utan att betala skatt medan Anders Borg sitter kvar trots att han gjort samma sak. Eller att Tobias Billström slapp undan mediernas drev när han inte betalt TV-licens medan Cecilia Stegö Chilo fick gå. (Om någon säger att det beror på hennes ansvarsområden som minister skulle jag vilja veta varför det i såfall är OK att finansministern kan välja att inte betala skatt?)

Nej, Stig Malm räcker inte för att bryta mönstret. Kloka Maj-Britt Theorin frågar sig samma sak.

Nu sägs SEKO, Byggnads och Transport vilja kicka Wanja Lundby Wedin. SEKO:s förbundsstyrelse består av Tom, Jan, Ann-Marie, en till Jan, Alf, Bjarne, Hans, Peter, Gerardo, Marie, Sven-Olof, Thomas och Janne, Byggnads styrelse består av Hans, Thomas, Gunnar, Magnus, en till Thomas, Dan, Mats, Lars, Johan och Jim. Transports styrelse av Lars, Claes, Sten-Ove, Martin, Anders, Mikael, Peter, Ann-Charlotte, Bo, Karin, Sture, Gerhard och Peter.

Det gör att av 36 styrelseledamöter är 4 kvinnor. 11 procent. Självklart så är detta mansdominerade förbund men framförallt SEKO borde kunna visa upp fler än två kvinnor.

Givetvis går det inte att bevisa att man tycker som man gör p g a könet på den som hängts ut. Men misstanken finns där.

Fotnot: Inlägg med fokus på kön brukar dra till sig kommentatorer som är anonyma, håller en allmänt otrevlig ton och angriper mig som person samt kommer med hatfyllda utspel mot feminister i största allmänhet. Det kan därför finnas anledning att särskilt påminna om kommentatorsreglerna här.

Uppdatering: Uppenbart var Dagens Nyheters rykte om att de tre förbunden ovan skulle fälla WLW felaktigt. Alla förbund ställer upp bakom LO:s ordförande. Det känns oerhört bra att LO inte valt att vika ner sig inför den populistiska kampanj som blåst över landet. Att inte låta medierna eller "mannen på gatan" bestämma utan hålla fast vid den representativa demokratin är starkt.

Uppdatering nr 2: När man tänker efter, finns det inga personer i SEKO, Byggnads och Transport som inte har etnisk svensk bakgrund? Jag kan bara gissa mig till en. Av 36.

Inga kommentarer: