tisdag 30 mars 2010

Svenska val - fria men inte rättvisa?

Två forskare från universiteten i Aarhus och Uppsala har reagerat över det underliga sätt som vi förrättar val på i Sverige. Dels att partierna själva får betala för och forsla ut sina valsedlar med kandidatnamn, dels att man har olika sedlar för olika partier i den valkrets man skall rösta i. Så är det inte överallt och jag berättade i somras om hur man förrättar val i den nya demokratin Mongoliet. Detta är något även forskarna från Aarhus och Uppsala noterat, att man i mycket yngre demokratier än den svenska verkar mer måna om att väljarna verkligen skall kunna välja mellan alla partier som ställer upp i deras valkrets.
"Hvis den administrative myndighed, der har ansvaret for et valgs afvikling, ikke kan sikre, at alle vælgere uden besvær kan komme til at stemme på deres foretrukne parti/kandidat, er der noget galt, og valget kan derfor under ingen omstændigheder karakteriseres som fair!"
Det intressanta i sammanhanget är att den enda tidning i Danmark och Sverige som velat publicera deras artikel är danska Politiken. Dagens Nyheter och de svenska tidningarna är inte intresserade. Dessa är ju som bekant mer intresserade av hur många procent som säger sig vilja rösta på ett parti än vilka partier, med demokratiskt utarbetade politiska program, väljarna de facto har att välja mellan.

Forskarna vänder sig också emot att valhemligheten äventyras med det svenska systemet. För vilka plockar egentligen åt sig valsedlar från samtliga partier innan man går in bakom båset? Hur många plockar inte till sig en valsedel från "sitt" parti bara för att göra en liten demonstration över vilka folk borde rösta på? I Mongoliet är det mycket olämpligt att i vallokalen visa vilka man röstar på. Det leder till ordentliga åthutningar från valförrättarna.
"Konklusionen er altså, at problemerne vis-a-vis partierne og produktionen og den manglende sikring af ensartet adgang til stemmesedler overalt i Sverige betyder, at svenske valg ikke kan gives prædikatet ’free and fair’ – de er nok frie, men de er i hvert fald ikke fair. Og det skal de være, hvis et politisk system skal kunne karakteriseres som demokratisk."
Vem bryr sig om demokratin i Sverige idag? De etablerade partierna som redan sitter i riksdagen verkar inte bry sig, det ligger ju knappast i deras egenintresse att få mer konkurrens om väljarna. Medierna är helt enkelt inte intresserade av denna aspekt av demokratin.

Artikelförfattarna efterlyser ett system som i så många länder utomlands där Valmyndigheten och länsstyrelserna sköter hela processen med en valsedel där man helt enkelt får kryssa vilket parti och vilka kandidater man vill rösta på. Om det funkar i Kongo och Mongoliet borde det väl funka även i Sverige. För demokratins skull.

9 kommentarer:

Ms Spider sa...

Jag. Jag plockar alltid en blankett av varje. Min valhemlighet är min valhemligthet. Jag tar till och med med mig de överblivna blanketterna från valbåset för att ingen ska kunna lista ut vilken som saknas, och sedan tar jag hem dem och slänger där hemma. Ja, jag är smått paranoid och värnar min rösträtt som ett lejon sin lejonunge. Ingenting gör mig mer förbannad än när någon försöker ta ifrån mig min medbestämmanderätt.

Men det är ett bra och mycket tänkvärt inlägg! Tack!

Bloggerskan sa...

Så gjorde även mina föräldrar. Det var liksom en procedur men jag undrar jag om det inte blivit sämre med detta nu när så många röstar på andra ställen där partiernas representanter inte står och delar ut lappar vid entrén. Sist var det jag och en kvinna i vallokalen på biblioteket i Vällingby. Hon röstade på Centern.

Vi borde nog fundera lite över det här och då skulle ju DN och Svenskan vara bra forum för att starta diskussion men dom verkar ha lämnat walk over i demokratifrågor.

Ms Spider sa...

Du har så rätt. Och ja, demokrati tycks inte längre vara viktigt, det pratas inte om det - antar att det glömts eftersom Sverige tidigare legat i framkant, vi tror nog fortfarande att vi är väldgt bra.

Anna sa...

Ett intressant inlägg. Vi har liksom utgått ifrån att valen i Sverige är "free and fair".
Vi borde förenkla valsedelshanterandet. I förra valet då två kontroversiella partier deltog (F! och SD) kom det ju in rapporter om att deras valsedlar avlägsnats.
Man må tycka vad man vill om dessa partier men sabotage av den typen äventyrar valen.
Dessutom har jag en käpphäst. Varför får alla människor världen runt - även i diktaturer - själva lägga sin röstsedel i valuran men inte svenskarna?
Vi röstar faktiskt genom ombud.

Bloggerskan sa...

Det stämmer, att vi ju inte får stoppa rösten i valurnan. Dock så visar ju förrättaren att dom stoppar i kuvertet.

I det mongoliska fallet stoppar man inte ens valsedeln i ett kuvert utan viker den och går fram och lägger den i urnan. När urnorna sedan öppnas sorteras valsedlarna direkt utan momentet med kuvertsprättande. (Eller rivande som det ju är frågan om hos oss.)

DLM sa...

Svenskar tror verkligen att de bor i världens modernaste, mest upplysta, minst fördomsfulla och minst korrupta land. Jag har nyheter för dem - det är fel, på alla punkter...

Bloggerskan sa...

Det vore något för den svenska journalistkåren att ta till sig.

Björn Nilsson sa...

Varför röstsedlar? I en del länder har man gått över till att en skärm där man får trycka på sitt alternativ. Tror att Venezuela och Brasilien har det systemet. Spar en massa papper, och man slipper grubbla över om sedeln är giltig pga klotter eller andra otydligheter.

Vad Ann-Katrin i första kommentaren missar är att fiendens agenter kan leta igenom hennes sopor också för att kolla röstsedlarna. Det gäller alltså att bränna dem!

Bloggerskan sa...

Björn Nilsson,
Det var en bra idé, tycker jag. Har själv funderat över om det inte vore dags att digitalisera valförfarandet eftersom det även skulle vara avsevärt trevligare för miljön att slippa alla tryckta papper.