onsdag 24 mars 2010

Frukostfrågan del 1

Rabiatfeminism proudly presents. Eller snarare, delar med sig av de stora spörsmålen i livet. När jag och Lille mannen äter frukost gör vi det ofta i sällskap av Värmlands Folkblad, Svenska Dagbladet och P1. Inte sällan uppstår frågor som ingen av oss finner svar på där och då. Därför har vi ofta med oss Facebook där vi tar vännerna till hjälp.

Under denna rubrik kommer jag dela med mig av sådana spörsmål och de svar vi fått. Först ut är damen till höger. Det började med att Lille mannen intresserade sig för Mumintrollet som går som tecknad serie i SvD. Ingen av oss läste Mumintrollet som små. Däremot samlar vi på Muminmuggar som vi dagligen dricker vårt kaffe ur. Lille mannen gillar Storhemulen i lila bäst, och jag ågra små svarta trasselsuddar med flaskor som vi har på Torpet. Men så en dag upphov Lille mannen sin stämma över köksbordet:

- Det där mumintrollet med hår, vem är det?

Beats me. Frågan gick alltså ut över Facebook (kl 8.59) och inte dröjde det länge innan svar inkom från de mer lärde i vänkretsen.

Magdalena: Tycker han borde ha ordning på trollen! 14 March at 10:00 (Lille mannen fick en gång smeknamnet Trollet av Magdalenas äldsta tillika min guddotter då troll påstås vara hårlösa.)

Jag: Haha! Ja, det är nog därför han läser serien noga varje dag. Frågan är om det är Mumintrollets syrra eller flickvän eller bara en kompis... 14 March at 10:14

Magdalena: Snorkfröken och Mumin är inte syskon! Deras relation består i någon slags platonsk kärlek vari Snorkfröken är den drivande då hon är av en mycket romantisk och svärmisk natur. Understundom utspelar det sig svartsjukedraman dem emellan då det dyker upp någon spännande atlet eller cirkusprinsessa i Mumindalen, oftast finner dessa draman sin lösning då Mumin hjältemodigt räddar sin snorkfröken från en fara eller enleverar densamma :) 14 March at 10:21

Jag: Ja, just nu tröstar hon Mumintrollet då modern och fadern rymt till en grotta. (Tack för upplysningen, skall vidarebefordra dem till mitt eget troll.) 14 March at 11:33

Jag: Sen tycker jag det är lite konstigt att Snorkfröken har hår. 14 March at 11:36

Magdalena: Alla troll är uppenbarligen inte hårlösa! 14 March at 12:11

Malin E: Snorkfröken är, strictly speaking, inte ett mumintroll utan just en _snork_. Jag har ett svagt minne av att hon dök upp tillsammans med en bror – huruvida han hade behåring eller ej kan jag dock inte upplysa om. 14 March at 13:09

Jag: Ja, vi har ju missat 14 dagars utveckling av historien i SvD under semestern. Plötsligt var hon bara där. 14 March at 15:20

Ja, plötsligt var hon bara där och det var, som tur är, vännerna också. Vilken källa till kunskap dom är!

I nästa frukostfråga kommer det handla om en katolsk kung och hans protestantiske farbror.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Själv älskar jag hattifnattarna. Men ni har kanske inte kommit dit än? Överkurs kanske...

Bloggerskan sa...

Vi har en orange mugg på Torpet med Hattifnattarna. Inköpt i Fiskars t o m. :)