måndag 29 mars 2010

Slussen - igen

Häromdagen skrev jag om nya Slussenförslaget och vad det skulle komma att innebära. Här är förslaget. Låt oss titta närmare på detta, vilket ni kan göra genom att klicka på bilden. Inringat till vänster är den fyrfiliga bilväg som kommer leda från Gamla Stan till Katarinavägen. Det här med bilfri innerstad verkar ha gått arkitekter och stadsplanerar förbi. Micke Berg uttrycker det väl, kort och koncist: Släng förslaget i Saltsjön!

Inringat strax ovan bron är Katarinahissen. Först trodde jag att den skulle rivas då den knappt syns längre. Stans bästa barutsikt kommer aldrig bli vad den var.

Vid pilen har jag markerat ungefär var fotografen stod på bilden i mitt förra inlägg om Slussens framtid. Vad det är man ritat in på Södermalmstorg vet jag inte men låt oss hoppas att det bara är mobila torgstånd. Farväl Stadshus, farväl Riddarholmskyrkan. Men å andra sidan så har man ju redan förminskat Stadshuset till en liten röd stuga. Möjligen kan alla huskropparna framför Riddarfjärden få Slussen-flanören att glömma det för en stund...

Nu måste jag fixa en tulpanbild för att slippa se denna bild högst på bloggen...

4 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

"Förminskad till röd liten stuga ..." - det är jäkligt bra uttryckt! Jag trodde inte att Stadshuset skulle påverkas så i norden av denna Water Front, men de som varnade hade verkligen rätt!

Bloggerskan sa...

Jo, det var verkligen träffsäkert! Antar att det var din blogg jag hittade det på? Man trodde ju inte att det gick med den kolossen men tydligen...

Björn Nilsson sa...

Haha, det var ju jag själv som ursprungligen skrivit det, det hade jag saligen glömt bort! Slarv med faktakollen från min sida (fast jag tycker fortfarande forumuleringen är bra!).

Bloggerskan sa...

Ja, inte sjutton kan man alltid komma ihåg allt bra man skriver. ;)